Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg na tak zwany priorytet dla tramwajów.
"Zamówienie obejmuje opracowanie kompletnej dokumentacji, niezbędnej do uzyskania wymaganych opinii i uzgodnień oraz do prawidłowego wdrożenia systemu w istniejących sterownikach" - brzmi zapis w ogłoszeniu przetargowym.
Kalibracja sygnalizacji
Chodzi o usprawnienie podróży tramwajem po ulicach Targowej, Zamoyskiego i al. Zielenieckiej: od Kijowskiej do ronda Waszyngtona.
- Ten odcinek już modernizowaliśmy, a teraz chcemy wprowadzić aktywny priorytet dla tramwajów. Chodzi o to, żeby nie stały po kilkanaście sekund na każdym skrzyżowaniu. Każda poprawa na tym ciągu jest cenna - tłumaczy w rozmowie z tvnwarszawa.pl Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Zwycięzca przetargu będzie musiał przygotować do końca roku dokumentację dotyczącą organizacji ruchu i drugą dotyczącą kalibracji sygnalizacji świetlnej.
- Chodzi o algorytm dla sygnalizacji, który określa, jak powinny zmieniać się światła, żeby tramwaje mogły przejechać szybciej - zaznacza Powałka. - Jeżeli projektant dojdzie do wniosku, że potrzebne są na tej trasie jeszcze dodatkowe detektory ruchu na torach, to taką uwagę rozważymy - dodaje.
Zanim do tego dojdzie, zwycięzca przetargu będzie musiał dokonać pomiarów ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach ciągu. Sprawdzi też, z jaką prędkością jeżdżą na tym odcinku tramwaje, ile czasu tracą na przystankach i przy sygnalizacji.
Za pół roku
Firma, która wygra przetarg, będzie musiała uzyskać też wszystkie niezbędne uzgodnienia i opinie (m.in. inżyniera ruchu), a w trakcie wprowadzania założeń w życie, prowadzić nadzór.
- Liczymy, że ten priorytet dla tramwajów uda się wprowadzić w pierwszym kwartale przyszłego roku - mówi Powałka.
Kolejne priorytety
Jak podaje portal Rynek Kolejowy, Tramwaje Warszawskie chcą także przyspieszyć kursowanie składów na trasach:
1. Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Nocznickiego - Młociny oraz na ul. Górczewskiej,
2. Piaski - Broniewskiego - al. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości - Rakowiecka – Kielecka,
3. 11 Listopada - rondo Żaba - Odrowąża - Budowlana - Rembielińska – Annopol,
4. w ulicy Marymonckiej,
5. w ul. Obozowej.
Zgodnie z planem, większość ma otrzymać prorytet w 2013 roku.
O priorytety dla tramwajów walczy Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM).
ran/mz