Stołeczny ratusz poinformował, że nowa trasa tramwajowa do osiedla Winnica na Białołęce jest w pełni gotowa. Tramwaje wyjadą na nią po raz pierwszy w sobotę 4 września.
Wydłużona trasa biegnie od ulicy Strumykowej, a kończy się pętlami tramwajową i autobusową w pobliżu Modlińskiej. Przedłużenie trasy tramwajowej do Winnicy to wspólna inwestycja Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich. ZTM prowadził budowę nowego, dwujezdniowego odcinka ulicy Światowida wraz pętlą autobusową a tramwajarze zajmowali się budową torów. W maju Zarząd Transportu Miejskiego informował, że budowa nowej trasy i jezdni ma się zakończyć do końca lipca 2021 roku.
Do Winnicy pojadą linie 2 i 17
Jak zapowiedział ratusz, od soboty tramwaje pojadą o około 1,3 kilometra dalej niż obecnie. Wydłużone zostaną trasy dwóch linii: 2 oraz 17. Dla "dwójki" to zmiana trasy od tymczasowej pętli na Nowodworach, gdzie dotychczas był rozjazd dla tramwajów dwukierunkowych, na nową właśnie w Winnicy. Do stacji metra Młociny tramwaj dojedzie w 15 minut.
Nową trasą pojadą też składy linii 17, które kończą dziś bieg na pętli Tarchomin Kościelny. Dzięki wybudowaniu na Winnicy klasycznej pętli zawracać mogą tu tramwaje jednokierunkowe. Linia 17 zapewni mieszkańcom Winnicy i Nowodworów bezpośrednie połączenie ze Śródmieściem, w tym z Dworcem Centralnym, i z Mokotowem. Jak zapowiada ratusz, trasę do ronda ONZ tramwaj pokona w nieco ponad 35 minut.
W Winnicy pasażerowie będą mogli wysiąść z tramwajów obu linii na tym samym przystanku – "dwójka" pojedzie dalej prosto do rozjazdu, umożliwiającego zmianę kierunku jazdy, a "siedemnastka" skręci na pętlę, gdzie będzie miała jeszcze jeden przystanek. W drugą stronę do 17 podróżni wsiądą na pętli lub na wspólnym przystanku z 2 na ulicy Światowida.
Nowa pętla autobusowa
W ramach inwestycji powstała również pętla autobusowa, gdzie wydłużone zostaną trasy linii 509 i N03. Linia 509 umożliwi mieszkańcom osiedla nowy bezpośredni dojazd na Żerań, do centrum Pragi i na Gocław. Natomiast linia N03 zapewni obsługę komunikacyjną Winnicy w godzinach nocnych i będzie niejako kontynuacją połączeń realizowanych przez autobusy linii 509 (przez Żerań do centrum Pragi).
Jak zaznaczył w komunikacie ratusz, równolegle wybudowane zostały jezdnie ulicy Mehoffera, drogi rowerowe, chodniki z betonowych płyt. Pojawiła się też nowa zieleń – trawniki, drzewa, krzewy ozdobne. Skrzyżowania wyposażone zostały w sygnalizacje świetlne, wzdłuż chodników stanęły latarnie. Na końcowych odcinkach ulicy Poetów, która została przecięta nową ulicą Światowida, place manewrowe wyłożono kamieniami polnymi z historycznego bruku dawnej ulicy. Na pętli autobusowej stanął także budynek socjalny dla kierowców i motorniczych.
Co z przedłużeniem Światowida?
Ratusz zapowiada, że w tej okolicy planowane są kolejne inwestycje w komunikację zbiorową. Następny etapem będzie budowa przedłużenia ulicy Światowida do Modlińskiej wraz z budową skrzyżowania. Na ostatniej sesji Rada Warszawy uchwaliła przesunięcie dodatkowych 18 milionów złotych na tę inwestycję. Natomiast Zarząd Transportu Miejskiego jeszcze we wrześniu chce ogłosić przetarg na budowę. Otwarcie tego fragmentu pozwoli m.in. skierować do Winnicy linie podmiejskie od strony Jabłonny, co znacznie ułatwi dojazd do metra z północy Warszawy i aglomeracji.
Ostatnim elementem tworzenia w tym miejscu docelowego węzła przesiadkowego będzie nowa pętla dla autobusów i tramwajów wraz z parkingiem P+R. "Trwa już przygotowywanie koncepcji jak taki węzeł powinien wyglądać – jego budowa jest jednak uzależniona od możliwości finansowych Warszawy. Wstępne założenia dla tego obiektu przewidują, oprócz zintegrowanych platform przystankowych ułatwiających przesiadki, również miejsca postojowe dla autobusów, tory odstawcze dla tramwajów oraz parking na kilkaset miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym pojazdów osób z niepełnosprawnościami" - czytamy w komunikacie ratusza.
Urzędnicy zwracają uwagę, że po mieście jeździ coraz więcej autobusów elektrycznych, dlatego na nowym węźle zaplanowane są także stanowiska do ładowania takich pojazdów. Znajdą się tu także stojaki rowerowe oraz zostaną wytyczone strefy postojowe "Kiss and Ride".
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie