Tramwajem na Stegny. Budowa odnogi linii do Wilanowa

Wizualizacja tramwaju na Stegny
Rafał Trzaskowski o tramwaju na Stegny (wideo z 2018 roku)
Źródło: TVN24
W piątek rozpoczynają się prace przy budowie torowiska na Stegny. Będzie to 800-metrowa odnoga linii do Wilanowa. Na końcu "wąsa" powstanie zintegrowana pętla tramwajowo-autobusowa. Budowa potrwa do końca 2024 roku.

Jak przekazał ratusz, tylko 20 minut będzie trwał przejazd tramwajem ze Stegien do centrum. Nowo zbudowane tory na ulicy świętego Bonifacego zostaną wpięte do powstającej trasy tramwaju do Wilanowa.

"Długość trasy to około 800 metrów, a jej zwieńczeniem będzie pętla tramwajowo-autobusowa. Stanowiska dla autobusów będą usytuowane tuż obok peronów tramwajowych, a torowisko znajdzie się pomiędzy jezdniami ulicy świętego Bonifacego" - uściślił ratusz w komunikacie. Jak zapewniono, pierwszy tramwaj przejedzie po torowisku pod koniec 2024 roku. Wraz z budową torów powstanie również droga dla rowerów.

Tramwaj do Wilanowa: odcinek Puławska-Wilanów
Tramwaj do Wilanowa: odcinek Puławska-Wilanów
Źródło: UM Warszawy

Tory tramwajowe na ulicy świętego Bonifacego będą przykryte zielonym rozchodnikiem. Jest to roślina, która wycisza tramwaje, magazynuje wodę i jest estetyczna. Rozchodnikiem pokryte są 33 kilometry torowisk w stolicy.

"Wzdłuż torów i na pętli posadzonych zostanie 40 nowych drzew. W momencie zasadzenia będą miały co najmniej 5 metrów wysokości i obwód 25 centymetrów. Przy nowej trasie pojawi się też 1188 krzewów oraz 355 bylin i cebul kwiatowych" - dodał ratusz.

Wizualizacja tramwaju na Stegny
Wizualizacja tramwaju na Stegny
Źródło: UM Warszawa

Zmiany w organizacji ruchu

W piątek, 6 października około godziny 22.00, tramwajarze zajmą północną część jezdni ulicy świętego Bonifacego, od ulicy Jana III Sobieskiego do wjazdu na pętlę autobusową. Ruch będzie się odbywał na pozostałej części drogi, pasami o szerokości 3,25 metra – po jednym w każdą stronę.

Przy samym skrzyżowaniu z ulicą Jana III Sobieskiego układ pasów się nie zmieni. Natomiast dalej, już od skrzyżowania z ulicą Soczi, pasy będą zwężone. U zbiegu z ulicami Kaukaską i Sardyńską kierowcy skręcą we wszystkich relacjach. Wyjazd z ulicy Maltańskiej możliwy będzie wyłącznie w stronę Jana III Sobieskiego, a z Kaspijskiej w kierunku alei Sikorskiego.

Organizacja ruchu na ulicy świętego Bonifacego
Organizacja ruchu na ulicy świętego Bonifacego
Źródło: UM Warszawa

Rozpoczęcie prac na ulicy świętego Bonifacego oznacza zmiany dla pieszych. Zamknięte zostaną przejścia w poprzek pętli autobusowej. Z kolei pomiędzy ulicami Maltańską a Sardyńską piesi przejdą wyłącznie po jednej stronie ulicy świętego Bonifacego. Najpierw po stronie północnej, a następnie po południowej. Na pozostałym fragmencie będzie można przejść po obu stronach drogi, ale północny chodnik będzie nieco węższy niż dotychczas – będzie miał dwie metry szerokości. Tak będzie do lutego 2024 roku.

Wcześniej, bo już za około miesiąc, wykonawca inwestycji zapowiada wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic świętego Bonifacego i Jana III Sobieskiego.

Autobusy pojadą inaczej

Od soboty, 7 października, autobusy linii 187 dotrą do pętli Sadyba – nie skręcą w ulicę świętego Bonifacego, ale pojadą prosto Powsińską. Dla autobusów linii 501 zmieni się przystanek końcowy. Przejadą przez pętlę Stegny, wyjadą z powrotem na ulicę świętego Bonifacego i skończą trasę na tymczasowym przystanku Stegny 53. Autobusy linii 172 zmienią jedynie miejsce postojowe na pętli i będą się zatrzymywały na przystanku Stegny 05.

Przebieg tramwaju na Stegny
Przebieg tramwaju na Stegny
Źródło: UM Warszawa
Czytaj także: