- Obserwujemy, co się dzieje w innych miastach oraz na rynku. Istnieje ryzyko, że ceny zaproponowane przez wykonawców będą wyższe niż nasz zaplanowany budżet. Żeby nie tracić czasu, który byłby związany z unieważnieniem postępowania przetargowego, liczymy się z taką możliwością, że zbudujemy z wykorzystaniem tych pieniędzy, ile się da i ewentualnie znajdziemy dodatkowe środki z innych źródeł na pozostałe części inwestycji. Jest to pewne zabezpieczenie, aby nie stracić cennego czasu - wyjaśnił Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. - Tutaj nie pojawia się pytanie: czy zrobimy tę inwestycję w całości, tylko w jakiej kolejności i w jakim czasie - podkreślił.
Trasa do Wilanowa jest objęta jednym postępowaniem przetargowym
Jak zaznaczył Dutkiewicz, trasa do Wilanowa jest objęta jednym postępowaniem przetargowym, którego celem będzie wyłonienie generalnego wykonawcy robót. Zamówienie dopuszcza możliwość ewentualnego etapowania inwestycji - zamówienie podstawowe i opcje. Aktualnie przygotowywane są materiały potrzebne do ogłoszenia przetargu. Ma on zostać ogłoszony w trzecim kwartale tego roku. Przetarg obejmie odcinek od Puławskiej do skrzyżowania alei Rzeczypospolitej z Branickiego, gdzie powstanie terminal końcowy. W ramach tej inwestycji zaplanowano wybudowanie odnogi zakończonej pętlą w ul. Św. Bonifacego na Stegnach.
W tym tygodniu branżowy portal transport-publiczny.pl informował, że tzw. "opcją" w przypadku wysokich cen może zostać objęta właśnie odnoga w kierunku Stegien, a także odcinek w kierunku Wilanowa, za skrzyżowaniem Sobieskiego z św. Bonifacego. - To są spekulacje, ale nie mogę zaprzeczyć, że te analizy mogą okazać się rzeczywiste. Więcej informacji poznamy dopiero po otwarciu ofert i poznaniu ich wysokości - stwierdził Dutkiewicz.
Realizacja robót budowlanych w ramach zamówienia przewidziana jest na lata 2022-2023.
OGLĄDAJ TVN24 NA ŻYWO W TVN24 GO >>>
Budowa odnogi w ciągu Gagarina na przełomie roku
Trasa do Wilanowa jest elementem największej inwestycji tramwajowej w powojennej Polsce. Planowane jest połączenie tej dzielnicy z Dworcem Zachodnim. Trasa będzie liczyła ponad 20 kilometrów. Nie wszystkie odcinki uzyskały unijne dofinansowanie, a część została odłożona w czasie ze względu na cięcia w budżecie miasta. Tak jest w przypadku odcinka wzdłuż Rakowieckiej, a także od Grójeckiej do Dworca Zachodniego.
Powiązana z budową trasy tramwajowej z Mokotowa do Wilanowa jest również odnoga w ciągu ulicy Gagarina. To inwestycja prowadzona wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. Tramwaje będą współpracować z MPWiK, ponieważ przy okazji powstanie kolektor ściekowy Mokotowski Bis o średnicy 2,8 metra. Inwestycja przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa systemu kanalizacji w czasie intensywnych opadów deszczu.
Umowa na zaprojektowanie i budowę odnogi została podpisana w maju ubiegłego roku. Na jakim etapie inwestycja jest w tej chwili? - Projekt budowlany jest w fazie uzgadniania ze służbami miejskimi. Fizycznie roboty powinny zacząć się na przełomie tego i przyszłego roku. Oczywiście początek tych prac będzie związany z budową kolektora - przekazał Dutkiewicz. Odnoga linii w ciągu Gagarina nie będzie zakończona pętlą, dlatego do obsługi linii zostaną skierowane tramwaje dwukierunkowe. Terminal końcowy powstanie na wysokości ulicy Czerniakowskiej.
Autorka/Autor: dg/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie