Kolejarze szukają miejsca na nową linię średnicową i ogłosili przetarg na wykonanie studium planistycznego dla różnych wariantów trasy. Do tych planów odniósł się stołeczny ratusz. Jego rzeczniczka Monika Beuth-Lutyk oceniła, że tego typu dokumenty przydają się w późniejszym planowaniu inwestycji. Jednocześnie zaznaczyła, że zaproponowane przez PKP PLK warianty o niczym jeszcze nie przesądzają.
Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na studium planistyczne rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. W opisie zamówienia znalazły się m.in. założenia związane z budową nowej linii średnicowej. Wśród przekazanych do analizy wariantów znalazł się taki, którego trasa miałaby przebiegać z biurowego zagłębia na Służewcu do Dworca Wileńskiego, a przystanki rozlokowane byłyby m.in. w pobliżu ulicy Rakowieckiej, GUS-u, placu Bankowego czy ronda "Radosława".
"Dobrze, że takie dokumenty powstają"
O plany kolejarzy zapytaliśmy w stołecznym ratuszu. Rzeczniczka ratusza Monika Beuth-Lutyk zapewniła, że miejscy urzędnicy są w stałym kontakcie z kolejarzami. - Przesyłaliśmy szereg uwag do projektu opisu przedmiotu zamówienia w tym postępowaniu i wiele z nich zostało uwzględnionych. Warto mocno podkreślić, że mowa tutaj o studium, a więc do konkretnych planów jeszcze daleko - przekazała. - Dobrze, że takie dokumenty powstają, ponieważ to umożliwia w perspektywie wielu lat koordynowanie przebiegu ważnych inwestycji w mieście, w taki sposób, by nie dublowały się na przykład istniejące i planowane korytarze szynowe - dodała.
Monika Beuth-Lutyk podkreśliła, że plany zawarte w opisie przedmiotu zamówienia dla ogłoszonego właśnie przetargu są traktowane jako koncepcje, "które nie przesądzają o tym, że taki właśnie będzie przebieg linii i lokalizacja przystanków". - Struktura tego opracowania jest taka, że na początku studium są analizy techniczne, które mogą wykluczyć dany wariant z dalszych opracowań - zaznaczyła rzeczniczka ratusza.
- Trzeba pamiętać, że mówimy o projekcie, którego realizacja mogłaby być brana pod uwagę dopiero za 25-30 lat. Studium służy właśnie przeanalizowaniu różnych opcji z dużym wyprzedzeniem i między innymi zestawieniu ich z planami miasta w dziedzinie na przykład rozwoju sieci metra, czy innej infrastruktury podziemnej - podsumowała nasza rozmówczyni.
Przetarg na studium planistyczne
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej w ramach projektu pn. "Prace przygotowawcze dla wybranych projektów". W 2019 roku spółka PKP PLK przyjęła dokument "Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym – Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej", który stanowi diagnozę stanu obecnego i zawiera wytyczne do realizacji działań na przyszłość, tak aby stworzyć ofertę nie tylko dla Warszawy, ale również szerzej, bo plan obejmuje analizy w promieniu 100 km wokół Warszawy.
Studium, na które właśnie ogłoszono przetarg, będzie rozwinięciem tych założeń.
Zamówienie przewiduje kilka etapów przygotowania studium: określenie wariantów, wstępne analizy techniczne nowych linii średnicowych i pozostałych linii, przygotowanie modelu i analizy prognostyczne, korekty wariantów, ich analiza pod kątem przepustowości i wreszcie przygotowanie koncepcyjnych układów.
Na opracowanie dokumentu wykonawca będzie mieć około 3,5 roku. Termin składania ofert mija 24 lutego 2022 roku.
Na tvnwarszawa.pl informowaliśmy również o zamkniętej pięć lat temu zrujnowanej kładki nad torami, która do tej pory nie doczekała się rozbiórki:
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK