Planowana zebra będzie kontynuacją trasy pieszo-rowerowej dla budowanego właśnie mostu na Pragę.
"Do przetargu zgłosiły się dwie firmy. Ostatecznie korzystniejszą ofertę złożyło Swarco Poland. Wartość prac została wyceniona na 348 703,00 zł. Dodatkowym kryterium była zadeklarowane przez wykonawcę wykonanie komputerowej symulacji ruchu, sporządzanie tygodniowych raportów o stanie zaawansowania prac oraz zapewnienie stałego dostępu do wersji elektronicznej dokumentacji projektowej. To zdecydowanie ułatwi nam kontrolowanie całego procesu i pozwoli na szybką reakcję w razie potrzeby" - poinformowali drogowcy.
Teraz urzędnicy przygotowują się do podpisania umowy. Po tym etapie wykonawca będzie miał 180 dni na realizację zdania. Po wykonaniu i zatwierdzeniu projektu Zarząd Dróg Miejskich ogłosi przetarg na wykonanie prac w terenie.
Szacunkowy koszt zaprojektowania oraz przeprowadzenia prac w terenie to ok. 2 mln zł. Środki zostały przyznane przez Radę Warszawy.
Będzie przejście dla pieszych
Po ogłoszeniu planu budowy kładki wiele osób pytało w mediach społecznościowych, dlaczego most, który naturalnie powinien, przechodząc nad Wisłostradą, połączyć Powiśle, a dalej Trakt Królewski (przez ulicę Karową) z prawym brzegiem Wisły, kończy się już na bulwarach i dlaczego jedna z odnóg mostu nie została przerzucona przez Wisłostradę.
Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich wskazywał wówczas, że takie rozwiązanie sprawiłoby, iż kładka straciłaby połączenie z największą atrakcją, czyli z bulwarami. Przedstawiciel drogowców zasugerował wówczas (w marcu 2021 roku), jak można w inny sposób połączyć kładkę z Powiślem. Stwierdził, że wystarczy wyznaczyć zebrę z przejazdem rowerowym przez Wisłostradę na wysokości Karowej. I ocenił: jest to w naszym zasięgu.
Ponad dwa lata po tej deklaracji drogowcy ogłosili przetarg na przejście.
Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Nowy most będzie miał pół kilometra długości i połączy Bulwary Wiślane na wysokości ulicy Karowej z ulicą Okrzei na Pradze Północ. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie miał 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra. Konstrukcja osiągnie 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Piesi pokonają przeprawę spacerem w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty.
Na kładce zamontowane zostaną miejsca do odpoczynku dla pieszych. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Autorka/Autor: kz
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM