Dwie nowe windy stanęły po obu stronach alei Niepodległości, przy już istniejących zejściach do metra na wysokości ulicy Giordana Bruna. Jak podał ratusz w komunikacie, można nimi zjechać na poziom antresoli, a potem przejść do trzeciej nowej windy - na peron.
- W ramach modernizacji infrastruktury metra realizujemy szereg inwestycji, które poprawiają bezpieczeństwo na terenie stacji oraz w ich pobliżu. Wymieniamy oświetlenie, instalujemy nowe oznakowanie dla osób niewidomych i niedowidzących oraz dobudowujemy kolejne windy - mówi cytowany w komunikacie Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. - Działania te prowadzimy w celu poprawy dostępności transportu publicznego w stolicy dla wszystkich jego użytkowników - dodał.
Umowę na budowę wind przy Polu Mokotowskim podpisano w październiku 2022 roku. W czasie prac metro kursowało bez zmian. Inwestycja kosztowała około 10 milionów złotych.
Zbudowali nowy korytarz
Winda po wschodniej stronie alei Niepodległości, przy budynkach Szkoły Głównej Handlowej, znajduje się między dwoma zejściami do metra. Można nią dostać się bezpośrednio do korytarza antresoli stacji.
"Winda po drugiej stronie ulicy, czyli po zachodniej stronie alei Niepodległości, nie mogła być umiejscowiona w podobny sposób, ponieważ pomiędzy dwoma zejściami do stacji jest wlot ulicy G. Bruna" - podał ratusz w komunikacie. Została więc wybudowana przy północnym zejściu, bliższym ulicy Stefana Batorego, a do korytarza antresoli prowadzi – zbudowany za ścianą schodów – dodatkowy korytarz.
- Trzecia winda znajduje się za linią bramek wejściowych. Zwiezie ona pasażerów na peron ze specjalnie zbudowanej platformy nad schodami peronowymi. Z antresoli stacji prowadzi do niej korytarz wzdłuż schodów - wyjaśnia Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego.
W ramach inwestycji, na głowicy północnej stacji zamontowano oznakowanie dotykowe - żłobione płyty i guziki - pomocne osobom niewidomym i niedowidzącym. Nowe windy uwzględniono także na mapach tyflograficznych, drukowanych w sposób wypukły i posiadającymi opisy w formie pisma punktowego Braille’a.
Przeczytaj także: Przetarg na projekt. Budowa trzeciej linii metra ma ruszyć w 2028 roku >>>
Jedna ze starszych stacji
Stacja Pole Mokotowskie powstała niemal 30 lat temu, razem z pierwszym oddanym do użytku odcinkiem linii metra M1. Obowiązywały wówczas inne standardy budowy takich obiektów i windy – ułatwiające dostanie się na stację osobom z niepełnosprawnościami, seniorom i podróżującym z dziećmi w wózkach – zbudowano tylko po jej południowej stronie.
Podobnie było na innych stacjach najstarszego odcinka podziemnej kolei. Zarząd Transportu Miejskiego systematycznie je modernizuje budując nowe windy. Powstały już one na: Imielinie (dwie), Stokłosach (dwie), Ursynowie (dwie), Racławickiej (jedna) i Służewie (jedna).
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: R. Motyl/UM Warszawa