Testy nowych składów rozpoczęły się w lipcu, kiedy to do Warszawy trafiły dwa pierwsze tramwaje koreańskiego producenta. Przeszły one już wszystkie testy wymagane przez proces homologacji, m.in. pomiar wymiarów zewnętrznych, sprawdzenie działania układu hamulcowego czy jezdnego. Teoretycznie mogłyby już jeździć po mieście, ale tramwajarze będą jeszcze prowadzić wewnętrzne testy i badania odbiorcze.
Na razie nie zabiorą pasażerów
Tramwaje czeka teraz m.in. 18-godzinna jazda, podczas której motorniczy będzie symulował rzeczywisty przejazd uwzględniający m.in. otwieranie i zamykanie drzwi, różne sposoby kierowania tramwajem czy test niezawodności. Warszawiacy będą mogli zobaczyć nowe składy w ciągu dnia, bo dotychczas jazdy testowe przeprowadzane były tylko w nocy. A kiedy wsiądą do nich pierwsi pasażerowie? - Wszystko wskazuje, że do najpóźniej do listopada - odpowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik TW.
W trakcie badań homologacyjnych okazało się, że nowe tramwaje są "najcichsze wśród wszystkich eksploatowanych w Warszawie i w Polsce". Jak podają tramwajarze, "natężenie dźwięku w dotychczas eksploatowanych wagonach wynosiło 77 decybeli, tymczasem natężenie dźwięku zmierzone w nowych tramwajach wyniosło nieco ponad 74 decybeli".
"Jest to poziom dźwięku wydawany przez duży, nieco głośniejszy odkurzacz. Różnica trzech decybeli jest różnicą bardzo odczuwalną, co wynika ze specyfiki pomiaru natężenia dźwięku" - dodali. W Europie jest bardzo niewiele cichszych od warszawskiego nabytku tramwajów.
Jak wyjaśniają tramwajarze, efekt udało się osiągnąć dzięki wózkom skrętnym, które nie tną szyn i gładko wchodzą w zakręt. "Skrajne wózki są tzw. wózkami obrotowymi. To rozwiązanie pozwala na ograniczenie zużycia szyn, a także zapewnia cichszą jazdę na łukach. A dodatkowo każde koło wyposażone zostało w absorber hałasu" - czytamy w komunikacie Tramwajów Warszawskich.
Ile tramwajów kupiło miasto?
Przetarg na 230 nowych tramwajów dla Warszawy wygrała koreańska firma Hyundai Rotem Company. To największa umowa na tramwaje podpisana dotychczas w Polsce i jedna z większych w Europie. Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym spółka kupie 123 tramwaje, a w ramach opcji będzie możliwy zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem, który złożył najkorzystniejszą ofertę, zbuduje je za niespełna dwa miliardy złotych.
Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy unijnych w wysokości 285 milionów złotych. Pierwsze dwa tramwaje będą woziły pasażerów jesienią tego roku.
Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023 roku stolica będzie dysponowała największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić 70 procent całego taboru tramwajowego.
Autorka/Autor: kz/b
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie