Eksperci sprawdzili już 930 przejść dla pieszych w Śródmieściu, na Ochocie i Pradze Południe. Zlecono kontrolę kolejnych 1069 - na Targówku, Mokotowie, Ursynowie i Bielanach. Przejścia uznane za niebezpieczne dla przechodzących ratusz zamierza doświetlić, wprowadzić zmianę w organizacji ruchu, zbudować azyle i system sygnalizacji osoby na pasach.
Stołeczny ratusz zapowiada, że będzie to przełomowy rok zwiększający bezpieczeństwo pieszych na skrzyżowaniach. Zaplanowano kilkaset modernizacji za kilka milionów złotych. - Naszym absolutnym priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególności poprawa bezpieczeństwa pieszych – mówi prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.– Dążymy do tego, aby ofiar śmiertelnych w wypadkach z udziałem pieszych było jak najmniej – dodaje.
Kontrola ponad tysiąca przejść
W ubiegłym roku wykonano kompleksowy audyt 930 przejść bez sygnalizacji świetlnej w trzech dzielnicach: Śródmieściu, Ochocie i Pradze-Południe. Skontrolowano szereg czynników wpływających na bezpieczeństwo pieszych, m.in. skuteczność oświetlenia przejść i obowiązującą tam organizację ruchu. Zarząd Dróg Miejskich zapowiada, że w najbliższych miesiącach kompleksowy audyt bezpieczeństwa obejmie kolejne dzielnice: Targówek, Mokotów, Ursynów i Bielany. W sumie 1069 przejść dla pieszych. Firmy mają czas do 15 marca na złożenie ofert w przetargu. Sam audyt potrwa do połowy grudnia (Targówek – do 12 czerwca, Mokotów – do 14 sierpnia, Ursynów – do 12 października, Bielany – do 14 grudnia). W ten sposób przebadane zostaną przejścia dla pieszych we wszystkich dzielnicach. - Na bazie rekomendacji z audytu sukcesywnie wprowadzane są zmiany w terenie: doświetlanie przejść, poprawa widoczności, budowa progów zwalniających, azyli i sygnalizacji świetlnych – podaje ratusz.
Światła LED
Przede wszystkim ma być jaśniej. W zeszłym roku doświetlono 80 przejść, w tym roku ZDM planuje to zrobić na kolejnych 300. W innym ogłoszonym przetargu (składanie ofert do 21 marca) wyłoniony zostanie wykonawca, który wymieni słupy oświetleniowe na nowe, z oprawami o jasnym świetle LED przy 250 przejściach. Poprawi się widoczność na pasach i w jego sąsiedztwie. Takie lampy zamontowane zostaną w 16 dzielnicach, między innymi na Białołęce (na Marywilskiej, Płochocińskiej), Bielanach (np. na J. Kasprowicza, W. Perzyńskiego), Mokotowie (na I. Krasickiego, Śródziemnomorskiej, Kazimierzowskiej), Ochocie (np. na ul. Białobrzeskiej, Szczęśliwickiej), Pradze-Południe (na J. Chłopickiego, Łukowskiej, Międzynarodowej), Pradze-Północ (na Szwedzkiej), w Wawrze (na Patriotów, w al. Dzieci Polskich), we Włochach (na 1 Sierpnia, Bolesława Chrobrego), na Woli (na Płockiej, Jana Olbrachta). Nowe lampy mają zaświecić się przed końcem października. W kilkudziesięciu innych miejscach ZDM ustawi zupełnie nowe, przeznaczone dla pieszych latarnie doświetlające przejście. Te prace mają być wykonane do końca lipca.
Czytelny znak dla kierowcy
Kolejnym elementem będą tak zwane aktywne przejścia, ostrzegające kierowców o zbliżaniu się pieszego do pasów. - Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wykrywania złożonego z kilku, zsynchronizowanych ze sobą elementów – czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej. System ten sprawia, że elementy bezpiecznego przejścia (aktywne punktowe elementy odblaskowe i lampy ostrzegawcze LED) aktywują się tylko w momencie, gdy na przejściu "coś się dzieje", a więc gdy zbliża się do niego pieszy. To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu – informuje stołeczny ratusz. Pierwsze takie przejście zamontowano w ubiegłym roku na Kondratowicza przy Parku Bródnowskim. Kolejne powstaną w 17 w następujących miejscach: Grzybowska przed Ciepłą, Modlińska – Drogowa, ks. J. Popiełuszki – P. Gojawiczyńskiej, Z. Krasińskiego – S. Czarnieckiego, A. Mickiewicza – L. Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Wybrzeże Helskie – most Śląsko-Dąbrowski, Grochowska – Mińska, J. Waszyngtona – Niekłańska, J. Waszyngtona – Modrzewiowa, Marszałkowska – Senatorska, L. Kruczkowskiego – 3 Maja (strona północna i południowa), Ludna – Okrąg, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. Niepodległości – T. Lenartowicza i al. KEN – P. Telekiego. Wszystkie prace powinny zakończyć się do połowy października.
Uspokoją ruch
Na innych skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany uspakajające ruch kołowy. Na Śródziemnomorskiej (skrzyżowania z Macedońską, Nicejską, Korsykańską, Barcelońską) pojawią się wyniesione przejścia. Na Szwedzkiej (skrzyżowania z Kowieńską, Strzelecką i Bródnowską) powstaną azyle i przeprowadzona będzie korekta krawężników. Na Krasińskiego (skrzyżowanie z ul. Sady Żoliborskie) zwężona zostanie jezdnia przed przejściem dla pieszych; na Międzynarodowej (skrzyżowanie z Brazylijską) powstanie rondo z przejezdną wyspą i azyle dla pieszych, uporządkowane zostanie parkowanie w rejonie skrzyżowania - zapowiadają drogowcy. Azyle pojawią się na Zamienieckiej i Dąbrowszczaków, a progi zwalniające na ul. Półksiężyca (skrzyżowanie z Wyczółki). Z kolei zupełnie nowe przejścia z azylami zostaną wybudowane na św. Bonifacego. Dodatkowo ratusz utworzy w nowym Biurze Polityki Mobilności i Transportu specjalny pion odpowiedzialny za politykę bezpieczeństwa ruchu drogowego i transportu, programy i audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego i transportu, zatwierdzanie stałych i czasowych organizacji ruchu, a także sprawy związane z kontrolą pasa drogi.
Piesi nadal większością wśród ofiar
Urzędnicy ratusza podają, że w porównaniu z 1990 r. liczba wypadków spadła o 64 procent, zaś w ciągu ostatnich 10 lat odnotowano spadek o 43 procent. - Systematycznie spada też liczba ofiar śmiertelnych: w 1990 r. na warszawskich drogach zginęło pięciokrotnie więcej osób niż w 2015 r. W 2015 roku odnotowano o 147 wypadków mniej niż w roku poprzednim – to spadek o 13 proc. w ciągu roku – wylicza ratusz. Jednak w 2016 roku wypadków było nieco więcej niż w 2015 roku – wstępne dane podają liczbę 922 (wzrost z 905). Wzrosła też liczba rannych rannych (z 1032 do 1055). Za to zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych (z 62 do 54 osób). W 2015 r. na drogach zginęło 35 osób, w 2016 roku – 33. Warto zaznaczyć, że piesi stanowią ponad 60 procent ofiar.
Polskie statystyki śmiertelności pieszych w wypadkach drogowych są jednak nadal wyraźnie gorsze niż w pozostałych krajach Unii. Pisaliśmy o tym wielokrotnie w tvnwarszawa.pl Ratusz zapowiada, że poza strefami zamieszkania na ulicach i placach przestrzeń przeznaczona dla pieszych będzie wyraźnie oddzielona od samochodów (ich ruchu i postoju) i w miarę możliwości rowerów. W przestrzeni ulicy, placu miejscem dla samochodu będą jezdnia, pasy i zatoki postojowe. - W Warszawie zostanie wprowadzona zasada, że na wszystkich ulicach niższych klas (D i L oraz Z w przypadku uspokojenia) dopuszczalna prędkość ruchu nie będzie większa niż 30 km/h. Cel ten zostanie osiągnięty do 2025 roku (1/3 ulic do 2020 roku) – podsumowuje ratusz.
skw/mś