Newag wygrał przetarg na wyprodukowanie i dostarczenie 21 pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Firma zainkasuje za nie prawie 668 milionów złotych.
W połowie lutego informowaliśmy, że do przetargu na 21 pociągów dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej zgłosiła się tylko jedna firma - Newag S.A. W czwartek SKM potwierdziła oficjalnie, że oferta jest ważna i nowosądeckie przedsiębiorstwo wyprodukuje pociągi dla stolicy.
- Producent z Nowego Sącza spełnił wszystkie wymagane procedury, zarówno w zakresie parametrów zamawianych pojazdów, jak i kwoty zamówienia - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Alan Beroud, prezes zarządu SKM.
Klimatyzacja, monitoring, internet
Spółka dostarczy 15 pojazdów o długości od 85 do 95 metrów oraz sześć – o długości od 70 do 77 metrów. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej będą klimatyzowane i w pełni dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Ponadto, na pokładzie każdego z nich znajdzie się monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, kasowniki, automaty biletowe, hotspot Wi-Fi, ładowarki USB oraz defibrylator AED.
Do obowiązków producenta będzie należało także zapewnienie czteroletniej gwarancji na każdy z pojazdów, ich utrzymanie przez okres siedmiu lat wraz z wykonaniem przeglądu, a także przeszkolenie pracowników SKM do obsługi.
Oferta Newag opiewa na kwotę prawie 668 milionów złotych, co mieści się w budżecie stołecznego przewoźnika, który na nowe pociągi wygospodarował blisko 779 milionów. Wszystkie pojazdy powinny dotrzeć do Warszawy do 30 listopada 2022 roku.
Zakup nowych pociągów dla warszawskiej SKM nie odbywał się bez komplikacji. W październiku ubiegłego roku stołeczny przewoźnik zerwał umowę z bydgoską PESĄ. Powodem było niedotrzymanie terminów dostaw pierwszych trzech z 13 zamówionych pojazdów.
Dzierżawa dwóch pociągów
To jednak nie jedyne wydatki SKM w najbliższym czasie. Dwa dni temu przewoźnik poinformował o konieczności dzierżawy dwóch pociągów na potrzeby linii S1, kursującej na trasie Pruszków-Otwock. Jak przekazał Beroud, dzięki dzierżawie, w godzinach szczytu pojawią się tam podwójne składy.
Pojazdy EZT 14WE zostaną wydzierżawione od wrocławskiej spółki Industrial Division. Jak informują przedstawiciele SKM, firma złożyła ofertę o dwa miliony tańszą od konkurencji. Zanim jednak pociągi pojawią się na torach stołecznej aglomeracji, muszą zostać dostosowane do standardów Warszawskiego Transportu Publicznego, między innymi poprzez wyposażenie ich w kasowniki i biletomaty.
Umowa na dzierżawę ma obowiązywać do końca 2021, z możliwością przedłużenia jej do 2022 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: SKM