Siedem tygodni morskiej podróży. Tramwaje dla Warszawy dotarły do Polski

Dwa nowe tramwaje dla Warszawy są już w Polsce
Nowe tramwaje dla Warszawy
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Dwa nowe tramwaje od koreańskiego dostawcy właśnie dotarły do Polski. Z gdyńskiego portu zostaną przetransportowane do Warszawy. Podczas wakacji przejdą testy homologacyjne, a jesienią pojawią się na stołecznych torach.

Po trwającej około siedem tygodniu podróży drogą morską dwa pierwsze ze 123 wagonów, zamówionych przez Tramwaje Warszawskie u koreańskiej dostawcy Hyundai Rotem, dotarły właśnie do portu w Gdyni. Teraz, po dopełnieniu niezbędnych formalności celnych, zostaną załadowane na ciężarówki i wyruszą w drogę do Warszawy. Transport będzie prowadzony nocą i ma zająć dwie doby. "Po przyjeździe do stolicy, rozpoczną się dalsze badania homologacyjne pierwszego tramwaju. Natomiast pierwsi pasażerowie pojadą nimi jesienią" - poinformowały Tramwaje Warszawskie.

60 procent komponentów powstaje w Europie

Umowa z Hyundaiem została podpisana w 2019 roku. Azjatycki producent ma dostarczyć łącznie 123 wagony. Do stolicy trafią trzy rodzaje pojazdów, o różnej długości, w wersji jedno- i dwukierunkowej. Wśród nich te, które mają być najdłuższymi w stolicy - prawie 33 metry, czyli o 2,5 metra więcej niż najpopularniejsze w stolicy tramwaje Pesy. Dzięki temu w każdym pojeździe będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Tramwajarze podkreślają, że konstrukcja pojazdów jest "szyta na miarę" dla Warszawy.

Oprócz tego nowe tramwaje będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z dostępem on-line oraz w system informacji liniowej. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność energii zapewnią fabrycznie zamontowane zasobniki energii.

Choć tramwaje zostały zamówione od koreańskiej firmy Hyundai, aż 60 procent komponentów z których się składają, pochodzi z Europy. Osprzęt energoelektroniczny powstaje w Warszawie i dostarcza go firma Medcom, z firmy ATM pochodzą rejestratory parametrów jazdy, a fotele dla motorniczych dostarcza śląska firma Damiro.

Za dwa lata 70 procent taboru ma być niskopodłogowe

Jak przypominają w komunikacie prasowym Tramwaje Warszawskie, po zrealizowaniu, do końca kwietnia 2023 roku, zamówienia na wszystkie 123 tramwaje, stolica będzie dysponować największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70 procent całego taboru tramwajowego w mieście.

Czytaj także: