Tarcza TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był najkrótszy, bo nieco ponad 650-metrowy, odcinek tunelowy. Anna wydrążyła łącznie 2878 metrów. Był to ostatni z czterech tuneli budowanych na obu odcinkach drugiej linii metra. Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły 2736 metrów podwójnego tunelu. Na odcinku wschodnim jako pierwsza zakończyła prace TBM Maria, która wydrążyła 2908 metrów tunelu.
Prace na stacjach
Aktualnie w wydrążonych tunelach odcinka wschodniego wykonawca prowadzi prace przy budowie torowiska. Wylewane są dolne i boczne bankiety - czyli betonowe konstrukcje do których mocowane będą kolejne elementy torowiska.
W komunikacie ratusz podsumował dotychczasowe zaawansowanie prac. Najwięcej do zrobienia jest na największej stacji - Bródno. Docelowo znajdzie się tu 11 torów odstawczych a podziemna konstrukcja stacji ma prawie 700 metrów długości. Ratusz przekazał, że widać już większość podziemnej konstrukcji stacji. Trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych.
Z kolei na stacji Kondratowicza trwają prace instalacyjne. Gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej. Na najmniejszej stacji Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa tez instalacja systemu wentylacji. Ratusz podkreślił w komunikacie, że mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji. Jak zapowiadają urzędnicy trzy nowe stacje na wschodnim odcinku: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz dwie na zachodnim: Ulrychów i Bemowo będą do dyspozycji pasażerów w drugiej połowie 2022 roku.
Opóźnienie
Latem ratusz poinformował o opóźnieniu w rozbudowie drugiej linii metra. Wpłynęło na to wywołane pandemią kilkumiesięczne zamknięcie granic, wstrzymanie ruchu pasażerskiego i ograniczenia w produkcji i transporcie materiałów. Ponadto podczas prac wykonawca natrafił na konieczne do przebudowy sieci podziemne oraz liczne niewybuchy z II wojny światowej. W zależności od odcinka przesunięcie terminu zakończenia prac wynosi od ośmiu do 17 miesięcy.
Zgodnie z nowym harmonogramem prace przy budowie stacji Ulrychów i Bemowo zostałyby przesunięte o osiem miesięcy, czyli zakończyłyby się w lipcu 2022 roku. Podobnie w przypadku stacji po prawej stronie Wisły, które miały powstać do września 2021, ale termin został przesunięty o 10 miesięcy.
Największe opóźnienie dotyczy najdalszego odcinka na zachodzie. Stacje Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin wraz z zapleczem techniczno-postojowym nie powstaną wcześniej niż w kwietniu 2024 roku.
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa