Dodatkowe tory z Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Jest umowa na studium wykonalności

Budowa dodatkowych torów na trasach wylotowych to element kolejowego masterplanu dla Warszawy (zdjęcie ilustracyjne)
Budowa dodatkowych torów na trasach wylotowych to element kolejowego masterplanu dla Warszawy (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło: TVN24
Studium wykonalności będzie podstawą do stworzenia szczegółowego projektu rozbudowy trasy do układu czterotorowego po 2022 roku.

Spółka PKP PLK przekazała, że w ramach umowy o wartości blisko trzech milionów złotych na opracowanie studium wykonalności, wykonawca przeanalizuje możliwości techniczne i zakres niezbędnych prac, a także szacowane koszty rozbudowy torów z Warszawy do Mińska Mazowieckiego.

Dla większej przepustowości

Studium obejmuje trasę o długości około 30 kilometrów, od stacji Warszawa Rembertów do Mińska. Jak zapowiadają kolejarze, w pierwszej kolejności planowana jest rozbudowa odcinka z Rembertowa do Sulejówka Miłosny, następnie dodatkowe tory zostałyby poprowadzone do Mińska Mazowieckiego.

W ramach studium przeanalizowana zostanie też budowa dwóch łącznic kolejowych w Mińsku. Takie rozwiązane może usprawnić transport towarów, z Lubelszczyzny na północ Mazowsza. Możliwy będzie przejazd pociągów z linii kolejowej Warszawa – Terespol (nr 2) na linię prowadzącą na północ w kierunku miejscowości Krusze i Tłuszcz (nr 13). Wykonawcy studium przeanalizują również możliwość budowy skrzyżowań wielopoziomowych i przejść pod torami.

Kolejarze zapewniają, że rozbudowa pozwoli na oddzielenie połączeń aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych i towarowych, co zwiększy przepustowość trasy.

Czterotorowe wyloty z Warszawy

Studium ma być gotowe w trzecim kwartale 2022 roku, a jego przygotowanie jest elementem ogłoszonego w lipcu ubiegłego roku masterplanu kolejowego dla Warszawy. Plan obejmuje m.in. rozbudowę do układów czterotorowych tras do Otwocka, Piaseczna i Legionowa. Jak zapowiadał prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w ciągu godziny oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich.

Najbardziej zaawansowana jest kwestia rozbudowy w kierunku Otwocka, ale na razie tylko na odcinku od Gocławka do Wawra. W kwietniu ogłoszono przetarg na wykonawcę prac a ostatniego dnia lipca otwarto oferty. Zamawiający przeznaczył na realizację zadania 637,2 mln zł brutto. Wpłynęło aż 11 ofert, jednak żadna nie mieści się w założonym kosztorysie. Rozbudowę torowiska na dalszym odcinku do Otwocka odłożono w czasie.

W przypadku trasy do Legionowa umowę na studium wykonalności podpisano na początku lipca. Analiza ma być gotowa w pierwszym kwartale 2022 roku. Z kolei studium dla dodatkowych torów do Piaseczna zakontraktowano w lutym, a jego opracowanie ma powstać do września 2021 roku.

Główne założenia Master Planu

Źródło: TVN24
PKP o linii średnicowej
PKP o linii średnicowej
Teraz oglądasz
PKP o nowych przystankach
PKP o nowych przystankach
Teraz oglądasz
PKP o rozbudowie torów
PKP o rozbudowie torów
Teraz oglądasz
Czytaj także: