Jak poinformował w komunikacie stołeczny ratusz, czasowa organizacja ruchu wprowadzona zostanie na trzykilometrowym odcinku przyszłej trasy tramwajowej – na ulicach Goworka, Spacerowej i Jana III Sobieskiego – od ulicy Puławskiej do van Beethovena. W trakcie budowy priorytet będą mieć pojazdy komunikacji zbiorowej. W rejonie prac powstanie 2,5 km buspasów, które pomogą autobusom przewieźć pasażerów w podobnym czasie jak obecnie. W trakcie budowy tramwaje znikną z fragmentu ulicy Puławskiej, pomiędzy ulicą Madalińskiego a placem Zbawiciela. Kursowanie trzech linii będzie zawieszone, ale na tory i ulice wyjedzie tyle samo linii zastępczych. Przy ul. Dworkowej powstanie tymczasowa pętla, na którą co kilka minut podjadą tramwaje dwukierunkowe z Wyścigów i Służewca. Tutaj będą dojeżdżały także autobusy zastępcze z placu Konstytucji.
Zmiany na Puławskiej
Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia ulicy Puławskiej w kierunku Śródmieścia, na odcinku od ul. Willowej do pl. Unii Lubelskiej. Kierowcy będą kierowani na drugą nitkę, na którą przejadą tymczasową przewiązką wybudowaną przy ulicy Willowej. Za nią poprowadzi jeszcze jeden pas umożliwiający dojazd do ulic Olszewskiej, Chocimskiej, Humańskiej i Słonecznej. Wyjazd z ulicy Olszewskiej na Puławską nie będzie możliwy – kierowcy pojadą do ulicy Chocimskiej.
Na zachodniej jezdni ulicy Puławskiej wytyczone zostaną trzy pasy ruchu – jeden w kierunku Ursynowa i dwa do Śródmieścia, z czego jeden będzie zarezerwowany dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, motocykli, MTON oraz pojazdów uprzywilejowanych.
Kolejne zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu zostaną wprowadzone także na skrzyżowaniu z Rakowiecką. Wyjazd z tej ulicy na Puławską możliwy będzie w prawo i w lewo, ale do skrętu w stronę Śródmieścia będzie służył tylko jeden pas. Natomiast jadący ulicą Puławską w kierunku Śródmieścia nie skręcą w lewo w Rakowiecką. Wjazd z ulicy Puławskiej w Rakowiecką będzie możliwy tylko dla jadących od strony centrum.
Goworka i plac Unii Lubelskiej
Sporo utrudnień będzie również na skrzyżowaniu z Goworka. Kierowcy jadący w stronę Śródmieścia będą mieli do dyspozycji dwa pasy – jeden do jazdy w kierunku ulicy Waryńskiego i jeden do skrętu w prawo w Goworka (autobusy komunikacji miejskiej z tego pasa pojadą też prosto za skrzyżowaniem natomiast skrajnie prawy pas zarezerwowany zostanie dla autobusów, taksówek i pojazdów MTON). Jadący do Śródmieścia wrócą na właściwą jezdnię na wysokości centrum handlowego Plac Unii.
Z kolei na jezdni ulicy Waryńskiego od strony ronda Jazdy Polskiej będą trzy pasy: jeden do jazdy prosto w Puławską w stronę Ursynowa i dwa do skrętu w lewo w ulicę Goworka – jeden z nich przeznaczony będzie wyłącznie dla autobusów.
Na placu Unii Lubelskiej wyłączona z ruchu i parkowania będzie jezdnia ulicy Puławskiej pomiędzy placem a Waryńskiego. Z tego powodu wygrodzona zostanie jezdnia przecinająca wyspę na środku placu, a ruch będzie odbywał się jak na zwykłym rondzie. Z placu na zamknięty fragment Puławskiej wjadą tylko dojeżdżający do posesji.
Nie będzie można pojechać bezpośrednio z Puławskiej na plac Unii Lubelskiej. Dojazd do placu zostanie poprowadzony ulicą Boya-Żeleńskiego.
Dwa pasy na Spacerowej
Od Belwederskiej do Puławskiej zamknięta będzie jezdnia ulicy Spacerowej w kierunku Puławskiej. W obu kierunkach kierowcy pojadą zachodnią nitką. Wjadą na nią za skrzyżowaniem z ulicami Belwederską i Gagarina. Ruch w tej relacji zostanie jednak ograniczony: na skrzyżowaniu będzie tylko jeden pas do jazdy prosto z Gagarina w kierunku Puławskiej, tak samo na skręcie z ulicy Belwederskiej. Jeden pas będzie także na dalszym odcinku Spacerowej i Goworka, a na skrzyżowaniu z Puławską ustawiony zostanie nakaz skrętu w prawo, w kierunku ulicy Waryńskiego. Objazd dla chcących skręcić w lewo będzie poprowadzony ze Spacerowej prosto ulicą Klonową do placu Unii Lubelskiej i dalej ulicą Boya-Żeleńskiego, a następnie w lewo w Waryńskiego.
Jednym pasem pojadą także kierowcy zjeżdżający ulicą Spacerową w kierunku Belwederskiej. Przed skrzyżowaniem z tą ulicą będą dwa pasy do jazdy prosto w Gagarina i jeden do skrętu w prawo w kierunku Wilanowa.
Zamknięty zostanie wyjazd z ulicy Klonowej na Goworka. Połączenie z tą ostatnią straci także ulica Chocimska (po stronie północnej). Wjazd i wyjazd z tej drogi będzie możliwy tylko od strony Klonowej. Na Chocimskiej zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy.
Utrudnienia będą dotyczyć także rowerzystów. Tymczasowo zawieszony zostanie pas zlokalizowany na zamkniętej jezdni Spacerowej i Goworka. Objazd dla cyklistów zostanie poprowadzony drogą dla rowerów wzdłuż ulicy Belwederskiej i dalej Bagatela. Natomiast dostępny dla pieszych pozostanie chodnik po północnej stronie ulicy.
Jedna jezdnia na Belwederskiej i Sobieskiego
Wyłączone z ruchu zostaną fragmenty Jana III Sobieskiego i Belwederskiej na jezdni prowadzącej w kierunku Śródmieścia, na odcinku od ulicy van Beethovena do Sułkowickiej. Na sąsiedniej jezdni będą trzy pasy ruchu – dwa do jazdy w kierunku Wilanowa i jeden w przeciwnym. Jadący w stronę Śródmieścia na drugą nitkę przejadą przy skrzyżowaniu z ulicą van Beethovena, a na właściwą jezdnię wrócą przed ulicą Gagarina.
Na skrzyżowaniu z ulicami Dolną i Chełmską utrzymane zostaną wszystkie relacje skrętne. Jadący w kierunku Wilanowa nie będą mogli skręcić w lewo w ulicę van Beethovena. Specjalnie dla nich za skrzyżowaniem wytyczona zostanie tymczasowa zawrotka.
Połączenie z ulicami Jana III Sobieskiego i Belwederską stracą ulice Turecka i Nabielaka. Utrzymany będzie natomiast wyjazd z ulic Hańczy i Sułkowickiej oraz z dróg prowadzących do posesji.
Także tutaj utrudnienia dotkną rowerzystów. Zamknięta zostanie droga dla rowerów po wschodniej stronie ulicy, pomiędzy ulicami van Beethovena a Chełmską. Na sąsiednim chodniku wyznaczony będzie ciąg pieszo-rowerowy. W pełni przejezdna pozostanie droga dla rowerów po zachodniej stronie Jana III Sobieskiego.
Zawieszone linie tramwajowe, autobusy na objazdach
W czasie prac zmienią się trasy tramwajów i autobusów. Tramwaje nie będą kursowały ulicą Marszałkowską i Puławską od placu Zbawiciela do ulicy Madalińskiego. W weekend, 27-28 sierpnia, przy ulicy Dworkowej zostanie zamontowany rozjazd nakładkowy, który umożliwi składom zmianę kierunku jazdy. Przygotowany będzie przystanek tymczasowy przystosowany do obsługi składów dwukierunkowych.
Od soboty, 27 sierpnia, kursowanie tramwajów linii: 10, 14 i 18 zostanie zawieszone. Jednocześnie tramwaje linii 4 i 35 zostaną skierowane na trasy objazdowe. Linia 4 będzie jeździła objazdem ulicami: Woronicza, Wołoską, Boboli, Rakowiecką, al. Niepodległości i Nowowiejską. Z kolei "35" pojedzie objazdem trasą: Nowowiejska, Krzywickiego, Filtrowa, Grójecka do pętli Banacha.
W weekend na ulice wyjadą także tramwaje linii 31, a ich trasa będzie wydłużona do Wyścigów. W tym czasie pasażerów będą woziły już również tramwaje i autobusy linii zastępczych. Pierwsza z nich – 78 – z pętli Osiedle Górczewska trasą linii 10 dotrze do Nowowiejskiej, gdzie skręci w stronę Marszałkowskiej, a następnie tak jak "18" dojedzie do pętli Żerań FSO. Autobusy zastępczej linii Z-4 będą kursowały z placu Konstytucji ulicami Waryńskiego i Puławską do Metra Wilanowska.
Od 29 sierpnia, do tymczasowej pętli przy ulicy Dworkowej będą dojeżdżały tramwaje linii 31 – składy będą kursowały codziennie. Dojadą tu także dwie linie zastępcze. Z Wyścigów ulicą Puławską będą kursowały tramwaje linii 75. Z kolei autobusy linii Z-4 będą docierały na Dworkową ulicami Waryńskiego i Puławską z placu Konstytucji. Ulicami będzie nadal jeździła także linia zastępcza 78, kursująca z Osiedla Górczewska do pętli Żerań FSO.
Zmienią się również trasy autobusów jadących w kierunku Śródmieścia. Objazd dla: 131, 167 i 168 został wytyczony ulicami: Belwederską, Bagatela, przez pl. Unii Lubelskiej, Boya-Żeleńskiego i Waryńskiego. Pojazdy: 501, 519 i 522 ominą utrudnienia Dolną i Puławską, linii 222 Puławską i Boya-Żeleńskiego, a nocnej N37 – Puławską i Waryńskiego. Autobusy 119 będą miały objazd w kierunku pętli Rakowiecka-Sanktuarium. Pojadą trasą: Dolna, Puławska, Madalińskiego i al. Niepodległości.
Tramwaj do Wilanowa
Nowa trasa zacznie swój bieg na ulicy Puławskiej przy ulicy Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut. Ratusz zaznacza, że to o wiele krócej niż pokonanie tej samej trasy samochodem – kierowcy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczać na to nawet 45 minut.
Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na pierwszy kwartał 2024 r. Łączna wartość robót budowlanych to ponad 685 milionów złotych.
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa