Najnowsze

Jest przetarg na budowę nowej zajezdni. "Nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów"

Najnowsze

Autor:
dg/ran
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Tak ma wyglądać zajezdnia tramwajowa Annopol
Tramwaje WarszawskieTak ma wyglądać zajezdnia tramwajowa Annopol

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę zajezdni na Annopolu. Jak zapowiada ich przedstawiciel, nowa baza pomieści 150 pojazdów. Ma być najnowocześniejsza w Polsce, zautomatyzowana i ekologiczna.

"Zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopdłogowe tramwaje dla Warszawy. W zajezdni będą stanowiska do sprawdzania, czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa – urządzenie służące do szlifowania kół w tramwajach" - wylicza w komunikacie prasowym Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Długość wszystkich torów znajdujących się na terenie zajezdni wyniesie ponad 14 kilometrów.

Lokalizacja zajezdni AnnopolTramwaje Warszawskie

Zautomatyzowana i ekologiczna

Jak przekazał Dutkiewicz, zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. "System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne" - poinformował przedstawiciel Tramwajów Warszawskich.

I dodał, że zautomatyzowane procesy przyniosą znaczną oszczędność czasu pracowników serwisujących tramwaje. "Na przykład ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające z zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu" - poinformował Dutkiewicz.

Ponadto zajezdnia ma być w dużym stopniu zasilana poprzez odnawialne źródła energii - pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Budowa zajezdni od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Planowany budżet inwestycji to ponad 300 mln zł. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy mają zacząć się jeszcze w styczniu.

Planowana od lat 60.

Inwestycja jest częścią projektu "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą", dla którego 30 grudnia 2016 roku spółka złożyła wniosek o dofinansowanie UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

Najpierw mówiono, że prace mają zakończyć się wraz z końcem 2020 roku. Termin przesunął się ze względu na nieuregulowany stan prawny gruntów. Pod budowę potrzeba było 12 hektarów. Miastu udało się ostatecznie wykupić część działek, a resztę wydzierżawiło.

Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą zajezdnią jest zajezdnia "Żoliborz" na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60. Jak przypominają Tramwaje Warszawskie, plany budowy odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Wtedy zlikwidowano m.in. tory na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej, a także trasę na Młociny i do Wilanowa.

Autor:dg/ran

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie

Pozostałe wiadomości