"Zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopdłogowe tramwaje dla Warszawy. W zajezdni będą stanowiska do sprawdzania, czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa – urządzenie służące do szlifowania kół w tramwajach" - wylicza w komunikacie prasowym Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Długość wszystkich torów znajdujących się na terenie zajezdni wyniesie ponad 14 kilometrów.
Zautomatyzowana i ekologiczna
Jak przekazał Dutkiewicz, zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. "System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne" - poinformował przedstawiciel Tramwajów Warszawskich.
I dodał, że zautomatyzowane procesy przyniosą znaczną oszczędność czasu pracowników serwisujących tramwaje. "Na przykład ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające z zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu" - poinformował Dutkiewicz.
Ponadto zajezdnia ma być w dużym stopniu zasilana poprzez odnawialne źródła energii - pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
Budowa zajezdni od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Planowany budżet inwestycji to ponad 300 mln zł. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy mają zacząć się jeszcze w styczniu.
Planowana od lat 60.
Inwestycja jest częścią projektu "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą", dla którego 30 grudnia 2016 roku spółka złożyła wniosek o dofinansowanie UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Najpierw mówiono, że prace mają zakończyć się wraz z końcem 2020 roku. Termin przesunął się ze względu na nieuregulowany stan prawny gruntów. Pod budowę potrzeba było 12 hektarów. Miastu udało się ostatecznie wykupić część działek, a resztę wydzierżawiło.
Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą zajezdnią jest zajezdnia "Żoliborz" na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60. Jak przypominają Tramwaje Warszawskie, plany budowy odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Wtedy zlikwidowano m.in. tory na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej, a także trasę na Młociny i do Wilanowa.
Autorka/Autor: dg/ran
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie