UE dofinansuje metro: 2 miliardy złotych na II linię

Budowa metra na Woli
Budowa metra na Woli
Źródło: UM Warszawa
Unia Europejska dołoży prawie dwa miliardy złotych do rozbudowy II linii metra. W poniedziałek Komisja Europejska zatwierdziła środki na budowę stacji na Woli i na Targówku. Pieniądze pochodzą z programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-20.

KE zatwierdziła 432 250 581,06 euro, czyli równowartość dwóch miliardów złotych.

Oprócz budowy trzech stacji w kierunku zachodnim i trzech w kierunku północno-wschodnim, dofinansowana zostanie rozbudowa infrastruktury na stacji techniczno-postojowej Kabaty. Dzięki środkom europejskim Metro Warszawskie zakupi też 13 nowych pociągów do obsługi obydwu linii.

Reszta pieniędzy pokryje koszty prac projektowych kolejnych stacji II nitki metra.

Sześć stacji

Rozbudowa II linii metra już trwa. W poniedziałek rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy w rejonie przyszłej stacji "Płocka". Z kolei na Targówku rozpoczęło się wykopywanie pierwszego poziomu stacji "Trocka".

W kierunku Targówka powstaną trzy stacje. Pierwsze odwierty pod rozbudowę metra po prawej stronie Wisły ruszyły w połowie marca ubiegłego roku. Odcinek, który teraz kończy się przy Dworcu Wileńskim, zostanie wydłużony o około 3,12 kilometra. Planowane stacje to: "Szwedzka" pod ulicą Strzelecką; "Targówek" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego oraz "Trocka" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Tyle samo stacji powstanie w kierunku Woli. Na tym odcinku prace ruszyły pod koniec listopada. Planowane przystanki na tym odcinku to: "Płocka" umiejscowiona pod ul. Płocką; "Młynów" planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego; oraz stacja "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

Metro jest jednym z najszybszych środków transportu w mieście. Pierwszą linią dziennie jeździ ok. 500 tysięcy pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie w marcu 2015 roku i dziś przewożą około 140 tysięcy pasażerów dziennie. Obydwie linie spotykają się na stacji przesiadkowej Świętokrzyska i dzięki temu metrem można dojechać do wielu miejsc w stolicy.

Zobacz jak rozkręca się rozbudowa II linii metra:

Budowa metra na Woli

md/r

Czytaj także: