Spacerowa, Prądzyńskiego, Bitwy Warszawskiej - te ulice radykalnie zmienią się w najbliższych latach, gdy pojawią się na nich tory tramwajowe. Jak będzie to wyglądać, możemy oglądać na wizualizacjach, które przygotowano z myślą o konsultacjach społecznych.
Tramwaje Warszawskie uruchomiły właśnie stronę internetową planowanej inwestycji. Na razie zawiera ona tylko podstawowe informacje, ale spółka zapowiada, że wkrótce zaczną się tam pojawiać nowe materiały. Zawartość ma się zmieniać w miarę postępu prac i konsultacji.
TW zapowiadają, że te ostatnie zaczną się już niebawem. "Na drugą połowę maja i pierwszą połowę czerwca planujemy serię spotkań konsultacyjnych (konkretne terminy zostaną podane w najbliższych dniach). Oczywiście przed spotkaniami na stronie zostaną udostępnione materiały, pozwalające w pełni zapoznać się z naszymi planami" – zapowiada spółka.
Tramwaj, który połączy Wolę z Wilanowem to największa tego typu inwestycja od ponad ćwierćwiecza. Budowa ma ruszyć w 2019 roku. Szczegóły inwestycji opisywaliśmy już na tvnwarszawa.pl. Na część odcinków wydane są już decyzje środowiskowe.
Co zatem będzie konsultowane? Jak informuje spółka, chodzi o "sposób realizacji inwestycji (...) aby jak najlepiej spełniała ona potrzeby mieszkańców. Sama decyzja o tym, czy realizować inwestycję o tak dużym znaczeniu dla całego układu komunikacyjnego, podejmowana jest przez władze Warszawy na podstawie dokumentów planistycznych" - tłumaczą przedstawiciele spółki. W przypadku trasy do Wilanowa ta decyzja zapadła jesienią 2015 roku.
Wizualizacje i aktualizacje
Na razie na stronie można przeczytać opis każdego odcinka (linia łącząca Wolę z Wilanowem podzielona jest na sześć etapów). Pojawiają się informacje o długości, obsłudze oraz wizualizacje - również tych na Muranowie (jeszcze do niedawna budowa w tym miejscu była nieprzesądzona, nie wydano też decyzji środowiskowej).
"Opisy trasy wraz z rysunkami zamieszczone są na podstronach poszczególnych odcinków. Wraz z postępami prac analitycznych i projektowych zamieszczane tam będą również kolejne, bardziej szczegółowe materiały i informacje" - czytamy na stronie.
Są też już odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania: jak jest planowany przebieg trasy i układ przystanków? Kiedy powstanie trasa? Jaki jest stan zaawansowania projektu? Czy i kiedy odbędą się konsultacje społeczne? Dlaczego decyzje o tak dużych inwestycjach zapadają bez konsultacji?
W materiałach dla mieszkańców tramwajarze zamieścili studium inwestycji, przekroje poprzeczne oraz orientacyjne plany każdego z wariantów.
18 kilometrów
Trasa ma liczyć 18 kilometrów i połączyć kilka dzielnic: zacznie się na Woli, w drodze do celu przetnie Ochotę i Mokotów, a przy okazji przyniesie też zmiany w północnej części Śródmieścia. Inwestycja podzielona jest na sześć etapów, które mają być realizowane w latach 2019-21.
Wyjątkiem będzie odcinek A, na Woli. W marcu rzecznik prasowy Tramwajów Warszawski Michał Powałka zapowiadał, że w tym miejscu prace mogą rozpocząć się później, co zależy od koordynacji prac PKP PLK przy Dworcu Zachodnim, a także od funduszy na przedłużenie trasy tramwajowej do Kasprzaka.
Jednym z etapów jest planowana pętla na... Muranowie. Wynika to z faktu, że właśnie tam dotrzeć ma jedna z linii z Wilanowa.
kz/r