Z kilkugodzinnym opóźnieniem rozpoczęła się skomplikowana operacja wsunięcia żelbetowego tunelu w istniejący nasyp kolejowy na linii sochaczewskiej. To właśnie w tym miejscu budowana ulica Nowolazurowa przeprowadzona zostanie pod torami w stronę trasy S8.
- Nasuwanie rozpoczęło się około 11.00 - poinformowała Malgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID.
Kilka godzin opóźnień
Przy skrzyżowaniu ulic Traktorzystów i Świerszcza, na pograniczu Ursusa i Włoch, od rana wre praca. Operacja wsuwania tunelu miała rozpocząć się o 5 rano. Jednak pracownicy musieli najpierw przygotować ręcznie, bez użycia walca, teren - dlatego wszystko się opóźniło. Teren zagęszaczny był za pomocą piasku.
- Żelbetowa konstrukcja waży 10, 5 tys. ton i zostanie przesunięta o 63 metry. Potrwa do około 24 godzin - tłumaczyła na antenie TVN24 Agata Choińska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Jak prowadzone są prace?
W zeszły weekend (11-12 sierpnia) drogowcy rozebrali część nasypu kolejowego, tory oraz sieć trakcyjną. W to miejsce wprowadzony zostanie tunel.
Zbudowana wcześniej konstrukcja została umieszczona na płycie. - Za pomocą dziewięciu siłowników hydraulicznych i specjalnej substancji, która będzie caly czas pompowana, żeby zmniejszyć tarcię, w rozebrany fragment włożymy konstrukcję tunelu - tłumaczy Choińska.
Potem drogowcy będą musieli zbudować nasyp, odtworzyć tory i sieć trakcyjną.
Operacja ma zakończyć się 24 sierpnia. Czytaj więcej na jej temat.
Dlaczego w ten sposób?
Jak tłumaczyła Choińska w rozmowie z reporterką TVN 24 - dzięki tej operacji skrócą się utrudnienia na kolei. - Prace prowadzone są na lini kolejowej, która łączy Warszawę z Berlinem. Dzięki zastosowaniu tego typu rozwiązania wyłączenie w tym miejscu ruchu pociągów potrwa dwa tygodnie, a nie kilka tygodni.
Ostatni raz tego typu rozwiązanie zostało zastosowane 10 lat temu w Polsce. Wtedy jednak konstrukcja była znacznie mniejsza.
Budowa Nowolazurowej
Ulica Nowolazurowa przebiegać będzie przez dzielnice Włochy, Ursus i Bemowo.
W pierwszym etapie, od węzła z Al. Jerozolimskimi do węzła z ul. Połczyńską powstanie nowa ulica o szerokości około 40 metrów, która przebiegnie częściowo przez tereny kolejowe, a częściowo przez tereny rolne i magazynowo-składowe.
Budowa pierwszego odcinka tego etapu - od Al. Jerozolimskich do ul. Chrościckiego - rozpoczęła się w czerwcu 2011 roku i zakończy się pod koniec 2012 roku.
Ten odcinek będzie kosztować ponad 120 miliionów złotych.
Potem do trasy AK
Drugi etap obejmie budowę ulicy od węzła z ul. Połczyńską do węzła z trasą S8. Projekt zakłada poszerzenie istniejącej ul. Lazurowej do szerokości około 40 metrów.
Ulica Nowolazurowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach prac zbudowane zostaną wiadukty nad terenami kolejowymi, tunele i dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Połczyńską i ul. Górczewską.
su/mz