Czytaj też: Najpierw feta, potem opóźnienie i otwarcie trzymane w tajemnicy.
- Dzisiaj mieszkańcy Warszawy pojadą pierwszy raz centralnym odcinkiem II linii metra - powiedziała o godz. 9.30 prezydent stolicy. - Chciałabym podziękować mieszkańcom, że przez trzy lata wytrzymywali wszystkie uciążliwości - dodała.
Chwilę później odsunięto stalową przegrodę dzielącą starą i nową część stacji. Pierwszych pasażerów przywitano cukierkami - krówkami z logo metra.
Pierwsi pasażerowie
Tłum przyblokował drzwi
Pociąg z prezydent miasta na pokładzie wystartował ok. godz. 9.40. - O godz. 9.37 zabrzmiał komunikat: decyzją pani prezydent stacja Świętokrzyska otwarta. Chwilę później pracownicy Metra Warszawskiego usłyszeli w swoich radiach: proszę zamykać drzwi, maszyniści ruszamy - relacjonował chwilę po otwarciu Artur Węgrzynowicz, reporter tvnwarszawa.pl.
- Pociąg ruszył chwilę później. Było tylu chętnych do przejażdżki, że drzwi do kolejki były blokowane - dodał.
W niedzielę przejazd II linią jest darmowy.
Przetarg na kolejne stacje
W inauguracyjnym przejeździe, oprócz Gronkiewicz-Waltz, wzięli udział m.in. wiceprezydenci stolicy - Jacek Wojciechowicz i Jarosław Jóźwiak, wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski, prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk i dyrektor ZTM Wiesław Witek.Gronkiewicz-Waltz przypomniała, że trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy kolejnych sześciu stacji II linii metra - po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego. - Myślę, że rozstrzygnięcie przetargu będzie mniej więcej w czerwcu w tym roku i w 2016 r. chcielibyśmy już zacząć budować - powiedziała dziennikarzom prezydent stolicy.Prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk powiedział, że budowie drugiej nitki podziemnej kolejki towarzyszyło wiele wyzwań, wśród nich m.in. drążenie tunelu tarczami pod budynkami. Dodał, że największym zaskoczeniem dla ekipy budującej była ilość znalezisk po II wojnie światowej, w tym trzy ogromne bomby - największa półtoratonowa na pl. Powstańców Warszawy - które miały realny wpływ na spowolnienie tempa budowy.Dodał, że obecnie, w trakcie procedury przetargowej na budowę kolejnych stacji II linii wpłynęło 1310 pytań. - Pierwotnie planowy termin składania ofert to koniec marca. Myślę, że w najbliższym tygodniu będziemy podejmowali decyzję, czy zachowujemy ten termin, czy też trzeba go przedłużyć, po to, żeby wszystkim pytającym udzielić odpowiedzi - powiedział Lejk.
TAK WYGLĄDA ZJAZD SCHODAMI NA STACJI ŚWIĘTOKRZYSKA:PREZYDENT O OTWARCIU II LINII METRA:
Zjazd schodami na stacji Świętokrzyska
"To jest historyczny moment"
Miało być otwarte w grudniu 2014
Centralny odcinek II linii metra to chyba pierwsza tak duża inwestycja, której otwarcie objęte było tajemnicą do ostatniej chwili. W ubiegłym roku sytuacja wyglądała nieco inaczej.
Hanna Gronkiewicz-Waltz przed II turą ostatnich wyborów samorządowych zapowiedziała, że metro zostanie otwarte 14 grudnia. Tak się jednak nie stało. Ratusz najpierw tłumaczył, że opóźnienie spowodowane jest pożarem akumulatorów na stacji Rondo Daszyńskiego, do którego doszło 2 grudnia.
Później prezydent przekonywała, że urzędnicy określali grudniowy termin na podstawie odbiorów czterech ostatnich stacji I linii metra na bielańskim odcinku. - Antycypowaliśmy, że to będzie mniej więcej ponad 60 dni od momentu zakończenia budowy – przekonywała w TVN24 Gronkiewicz-Waltz.
6 kilometrów trasy i 7 stacji
Centralny odcinek drugiej linii metra, o długości ponad 6 kilometrów, połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji Świętokrzyska.Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.
Stacja Nowy Świat-Uniwersytet jest w kolorze fioletowym, to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.
Za 4,17 mld zł
"Głosem" drugiej linii warszawskiego metra będzie Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.
Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.
TAK WYGLĄDAŁA BUDOWA II LINII W SKRÓCIE:
Budowa metra w skrócie
ran,PAP