Drogowcy ogłosili przetarg na zaprojektowanie i budowę ostatniego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy Puławską a Lubelską. Trasa, której budowa może kosztować nawet 7 mld zł ma powstać do 2019 roku.
Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka prasowa warszawskiego oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w środę, że inwestycja została podzielona na trzy etapy.
Trzy odcinki: tunele i most
Odcinek A (4,6 km) od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa; odcinek B (6,4 km) będzie prowadził od Przyczółkowej do węzła Wał Miedzeszyński. Odcinek C (7,4 km) będzie prowadził od Wału Miedzeszyńskiego do węzła Lubelska.
Budowa 18-kilometrowego odcinka ma pochłonąć prawie 7 miliardów złotych. Powstaną tunel, most, gigantyczna estakada nad parkiem krajobrazowym i kilka węzłów komunikacyjnych. - To bardzo trudna inwestycja przebiegająca na terenie, który będzie budził wątpliwości społeczne i ekologiczne - komentował kilka dni temu dr Michał Wolański z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej.
Wawer i Wilanów połączy nowa przeprawa - most Południowy. Będzie to konstrukcja tradycyjna, płaska, bez lin i pylonów, podobna do mostu Marii Skłodowskiej-Curie.
Wzdłuż całej trasy przewidziana jest ścieżka rowerowa. Na odcinku od węzła Puławska do węzła Lubelska, przewidziano siedem przejść dla dzikich zwierząt.
Brakujący odcinek POW połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina.
Dwa etapy przetargu
Sam przetarg jest dwuetapowy. W pierwszym zainteresowane firmy złożą wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym. Mają na to czas do 28 lutego przyszłego roku.
Wykonawcy, którzy zostaną zakwalifikowani do drugiego etapu będą mogli złożyć już oferty, gdzie kryterium oceny będzie nie tylko cena, ale również okres gwarancji.
Według drogowców nowy fragment POW ma być gotowy do 2019 roku.
GDDKiA ogłosiła w środę także przetarg na projekt autostrady A2 na wschód od Warszawy (od węzła Lubelska do obwodnicy Mińska Mazowieckiego).
20 km POW
Na razie Południowa Obwodnica Warszawy ma 20 km. Można nią przejechać od węzła Konotopa (gdzie łączy się z trasami S8 i autostradą A2) do węzła Puławska.
Docelowo trasa ma przejść tunelem pod Ursynowem, mostem nad Wisłą i połączyć się z trasami S17- Wschodnią Obwodnicą Warszawy. Dalej znów przejdzie w autostradę A2 na wschód.
bf/par
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl