Ostateczne dane ze stołecznych ulic znane będą dopiero na początku lutego. Już teraz wiadomo jednak, że w 2013 roku doszło do 1204 wypadków, w których ranne zostały 1374 osoby, a śmierć poniosło 72.
Ulice i skrzyżowania
Najbardziej niebezpieczną ulicą w 2013 roku były Aleje Jerozolimskie. Doszło tu do 49 wypadków.
Na drugim, także niechlubnym miejscu uplasowała się ulica Puławska (33 wypadki), a na trzecim Górczewska (21 wypadków).
Dlaczego akurat tam? - To długie ciągi komunikacyjne, przez co jest więcej uczestników ruchu i zwiększa się prawdopodobieństwo zdarzeń drogowych. Poza tym są rozległe skrzyżowania, trudne dla niektórych kierowców. Pamiętajmy, że do Warszawy przyjeżdżają użytkownicy, którzy nie znają miasta, choć jakość oznakowania skrzyżowań się poprawia - tłumaczy Piotr Jakubczak ze stołecznej drogówki i dodaje, że swoją rolę odgrywa także nadmierna prędkość.
W poprzednim roku najwięcej wypadków miało miejsce na skrzyżowaniu ulic Wołoskiej i Domaniewskiej. W sumie sześć, w których rannych zostało dwanaście osób.
Do czterech wypadków doszło na skrzyżowaniu al. Krakowskiej i ul. Łopuszańskiej.
Do trzech u zbiegu ulic Radzymińskiej i Gorzykowskiej. Tam zginęły dwie osoby, a jedna została ranna.
Mówi Piotr Jakubczak ze stołecznej drogówki
Dni tygodnia i miesiące
Według policyjnych danych najczęściej do wypadków dochodziło w piątki, a do śmiertelnych w poniedziałek, czwartek i sobotę.
Najbardziej niebezpiecznym miesiącem okazał się październik (150 wypadków), a najbardziej bezpiecznym luty - 65 wypadków.
Najwięcej zabitych na Mokotowie
Z policyjnych statystyk wynika, że najtragiczniejsze wypadki (w sumie 137) miały miejsce na Mokotowie. Zginęło w nich aż 14 osób.
W Śródmieściu liczba ofiar śmiertelnych jest znacznie mniejsza: 5, jednakże to tu miało miejsce najwięcej wypadków. Ze wstępnych statystyk wynika, że było ich 146.
Trzecie niechlubne miejsce zajmuje Praga Południe: 114 wypadków, w których zginęło 6 osób.
Wina kierowców
W 2013 roku 1047 wypadków spowodowali kierowcy, a tylko 152 piesi. Pięć miało inną przyczynę (policja nie podaje jaką).
Jak informuje stołeczna drogówka, główną przyczyną tych zdarzeń było:
1. nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych: 23,59 proc. ogółu wypadków;
2. nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu: 22,25 proc.;
3. niedostosowanie prędkości do warunków ruchu: 18,91 proc.
Zobacz cały dokument - policyjne statystyki podsumowujące 2013 rok
Więcej ofiar
Z danych policji wynika, że w 2012 roku na stołecznych drogach zginęło mniej osób.
Jak podaje KSP, w 2012 r. najniebezpieczniejsze były w kolejności: Puławska, Jerozolimskie, Grójecka. Wypadkowe skrzyżowania Grójecka/Korotyńskiego, Żwirki i Wigury/Banacha, KEN/Ciszewskiego, a dzień - wtorek.
Najwięcej wypadków było w 2012 roku na Mokotowie i Śródmieściu.
su/roody, mz