Do tej pory jedynie mówiło się o kwocie, jaką unia dorzuci do budowy metra. Teraz dofinansowanie stało się faktem.
Czwarty projekt w Europie
Jak powiedziała przed podpisaniem umowy minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska, to czwarty co do wielkości projekt, który ma otrzymać dofinansowanie europejskie. - To inwestycja porównywalna z budowaniem odcinków autostrad - zaznaczyła.
Miasto ma przeznaczyć unijne pieniądze na dofinansowanie projektu, prac przygotowawczych i budowy centralnego odcinka II linii metra (czyli od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński). Poza tym, z tych środków mają być finansowane prace projektowe dotyczące kolejnych odcinków tej linii, czyli na Bemowo i Bródno.
Pieniądze na projekty kolejnych stacji
Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz przypomniała, że jeszcze za czasów prezydenta Starzyńskiego planowano, że odcinek metra na Pragę będzie gotowy w latach 50. Plany te pokrzyżował wybuch II wojny światowej.
Gronkiewicz-Waltz zaznaczyła, że druga linia metra jest budowana z wykorzystaniem zaawansowanych technologii, dlatego może być ona wybudowana w kilka lat, a nie jak pierwsza linia - w 25 lat. Prezydent przewiduje, że ostatnie faktury dotyczące inwestycji w centralny odcinek II linii metra trafią do Brukseli w 2014 r. Wtedy też ma być zakończona budowa.
W ramach projektu, poza zaprojektowaniem i budową siedmiu stacji na linii o dł. ok. 6,7 km, dofinansowana zostanie także przebudowa infrastruktury stacji technicznej na Kabatach oraz zaprojektowanie 4 stacji na odcinku zachodnim w kierunku Bemowa i 3 stacji na Pradze. Dofinansowany ma być też zakup 35 nowych pociągów, które mają jeździć na obu liniach metra.
PAP/bf/par