Chodzi o jedno z planowanych wejść na powstającą stację centralnego odcinka II linii metra. Miałoby się znaleźć przy budynku dworca Stadion, po drugiej stronie nasypu kolejowego. Aby przejście podziemne powstało, wykonawca metra musi przekopać się pod torami kolejowymi.
Kolejarze mówią "nie"
W połowie marca informowaliśmy, że wykonawca chciałby na cztery miesiące zamknąć linię średnicową, aby wykonać potrzebne prace. Na to nie godzą się kolejarze.
– Wstrzymanie ruchu w tym miejscu oznacza dla setek tysięcy pasażerów ogromne utrudnienia – tłumaczy Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP PLK.
Kolejarze zaproponowali, by prace wykonać w czasie wakacyjnego remontu linii średnicowej. Ale dla wykonawcy metra to nierealny termin.
Rozmowy trwają
Sytuacja jest patowa. Inwestor - Metro Warszawskie - oczekuje od AGP Metro wybudowania tunelu. Wykonawca szuka rozwiązania, na które zgodzą się kolejarze.
- Trwają rozmowy z kolejarzami. Analizujemy różne warianty, ale też i alternatywne dla tunelu rozwiązania - wyjaśnia enigmatycznie Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy metra.
Jak podkreśla, jego firma ma tylko znaleźć kompromisowe rozwiązanie bądź alternatywę dla planowanego tunelu. - Ostateczną decyzję podejmie inwestor, czyli Metro Warszawskie - zaznacza Witczyński.
Co na to metro? - Na razie zostaliśmy poinformowani, ze nasz wykonawca prowadzi rozmowy z PKP - mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy metra.
Ale dwa lata temu miasto już raz ustąpiło i zrezygnowało z budowy bezpośrednich wyjść z metra na dwa podmiejskie perony stacji PKP. Czy będzie kolejne ustępstwo?
- Żadne decyzje z tej sprawie nie zapadły. Tunel jest w kontrakcie i oczekujemy, że powstanie. Czekamy na finalizację rozmów z kolejarzami, dopiero wtedy będziemy podejmowali ewentualne decyzje, co do przyszłości tunelu – precyzuje Malawko.
Peron dla III linii
Stadion ma być jedyną stacją na centralnym odcinku II linii metra, gdzie do poziomu peronów będą docierały promienie słońca. Do sąsiadującego ze stacją Stadionu Narodowego mają nawiązywać motywy sportowe plan przewiduje np. rysunki biegaczy oraz koszykarzy.
Kubatura całej stacji to 105 tys. metrów sześciennych. Ziemię z niej musiało wywozić ok. 11 tysięcy ciężarówek. Będą tu dwa perony, bowiem ze Stadionu od linii w kierunku Bródna w przyszłości mają odchodzić tory na Gocław. Stacja jest głęboka na 14 metrów (do poziomu główki szyny).
bf/roody
BUDOWA STACJI STADION:
Budowa stacji Stadion
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie