Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała postępy w realizacji dróg ekspresowych i obwodnic w Mazowieckiem. Poinformowała, że jeszcze w tym roku ma być przejezdna trasa S7 z Warszawy do Grójca. Mocno zaawansowane są również odcinki na północ od stolicy.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA przekazała Polskiej Agencji Prasowej, że na Mazowszu aktualnie prowadzone są roboty na odcinkach o łącznej długości około 103 kilometrów. - Dla pozostałych około 150 kilometrów trwa projektowanie lub też oczekujemy na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - wyjaśniła Małgorzata Tarnowska.
Trasa S7 na południe od Warszawy
Rzeczniczka przekazała, że prace prowadzone są na trzech odcinkach ponad 29 kilometrów trasy S7 Warszawa - Grójec. - Na pierwszym odcinku od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola zaawansowanie robót przekroczyło 91 procent. Na trasie głównej wykonywana jest nawierzchnia betonowa, humusowanie (przygotowanie gruntu pod roślinność - red.) i roboty brukarskie. Ponadto montowane są bariery energochłonne. Na obiektach układana jest nawierzchnia na kapach chodnikowych oraz realizowane są prace brukarskie. Wykonywana jest kanalizacja deszczowa i sanitarna, elektroenergetyka i oświetlenie. Budowane są ekrany akustyczne. Trwają prace związane z budową obwodu drogowego. Zakończenie robót przewidziane jest w październiku 2022 roku - powiedziała Tarnowska.
- Na sąsiednim, prawie 15-kilometrowym zadaniu na trasie głównej realizowane są nasypy, skarpowanie i wzmacniane jest podłoże Prowadzone są roboty związane z budową obiektów (skrzydła, pale, przyczółki). W ramach prowadzenia robót branżowych budowana jest kanalizacja deszczowa i sanitarna, przebudowywane są sieci gazowe, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne. Zgodnie z zapisami umowy w październiku 2022 roku wykonawca ma zapewnić przejezdność ciągu głównego - dodała.
Pierwotnie oba odcinki miały być gotowe wcześniej, jednak GDDKiA zerwała umowy z wykonawcami. W przypadku odcinka Warszawa Lotnisko - Lesznowola umowę z nowym drogowcy podpisali w lutym 2020 roku. Nowy kontrakt dotyczący odcinka Lesznowola - Tarczyn Północ podpisano w czerwcu ubiegłego roku.
Trasa S7 na północ od Warszawy
Prace również są prowadzone na S7 Napierki - Płońsk. Na odcinku Napierki - Mława w związku z poprawą pogody w pierwszej połowie marca robotniczy przyspieszyli. - W okresie zimowym wykonawca realizował zakresy robót, na jakie pozwalały warunki atmosferyczne, skupiając się głównie na obszarze obu MOP-ów, wygrodzeniach drogi, układaniu kanału technologicznego i odnawianiu oznakowania poziomego. Zaawansowanie rzeczowe wynosi około 76 procent - poinformowała Małgorzat Tarnowska.
Z kolei na odcinku Mława - Strzegowo wykonawca skupił się głównie na rozbiórce starego i budowie w jego miejsce nowego wiaduktu drogowego nad koleją w ciągu DK7. Ruch w tym miejscu odbywa się po obiekcie tymczasowym. - Ponadto w tym okresie wykonawca odnawiał oznakowanie poziome na jezdniach trasy głównej oraz realizował roboty wykończeniowe w zakresie, na jaki pozwalały warunki atmosferyczne. Zaawansowanie rzeczowe wynosi około 90 procent - zaznaczyła rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.
- Na odcinkach Strzegowo - Pieńki i Pieńki - Płońsk wykonawca w przerwie zimowej wykonywał montaż wypełnień ekranów akustycznych. Budowany był też kanał technologiczny i oświetlenie drogowe. Prowadzone też były prace na Obwodzie Utrzymania Drogi związane z ociepleniem magazynu soli, budową wagi, montażem ogrodzenia. Ponadto realizowane były prace wykończeniowe na budynkach MOP. Na pierwszym odcinku zaawansowanie rzeczowe wynosi ponad 92 procent, a na drugim około 90 procent - podała.
Postęp prac na wschodnim odcinku A2
Ponadto Małgorzata Tarnowska wskazała, że minionej zimy rozpoczęły się roboty na dwóch odcinkach A2 (Mińsk Mazowiecki – Biała Podlaska) pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. - Obecnie wykonawcy budują drogi serwisowe oraz zdejmują wierzchnią warstwę ziemi pod trasę główną. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 roku - podkreśliła.
- W przypadku środkowego odcinka pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - red.). Spodziewamy się otrzymania jej w połowie bieżącego roku. Zakończenie robót szacowane jest latem 2024 roku - podała.
Zaznaczyła, że dla kolejnych czterech odcinków A2 od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej w mazowieckim i lubelskim urzędach wojewódzkich prowadzone są postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. - Szacujemy, że decyzje otrzymamy do końca tego roku. Zakończenie robót dla ponad 63 kilometrów A2 przewidziane zostało w drugiej połowie 2024 roku - przekazała.
Trasa S17 i obwodnica Kołbieli
Z kolei na odcinku S17 w budowie jest trzypoziomowy węzeł u zbiegu DK2 i DK17 w Zakręcie. - Łączna długość realizowanego odcinka to około dwa i pół kilometra. Węzeł Warszawa Wschód będzie umożliwiał relacje we wszystkich kierunkach. Na północ, w kierunku Marek, kierowcy będą mieli do dyspozycji odcinek drogi ekspresowej przebiegającej na poziomie +1. Kierunek Warszawa - Mińsk Mazowiecki - Warszawa będzie przebiegał na poziomie -1 jako droga dwukierunkowa jednopasowa w każdą stronę. Na poziomie 0 budowane jest rondo, umożliwiające zjazd i wjazd na S17. Tam też ulokowane są przejścia podziemne dla pieszych oraz rowerzystów - wyliczyła Małgorzata Tarnowska.
Natomiast w grudniu 2021 roku podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę ponad 11-kilometrowej obwodnicy Kołbieli. - Trwają prace projektowe zmierzające do uzyskania decyzji ZRID. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w drugim kwartale 2025 roku - zaznaczyła.
Pozostałe inwestycje drogowe na Mazowszu
- W styczniu 2020 roku podpisana została umowa na budowę około 19,5-kilometrowego odcinka S61 Podborze - Śniadowo. Obecnie trwają prace ziemne, przebudowa kolizji oraz roboty przy fundamentach obiektów inżynierskich. Zakończenie robót przewidziane zostało w czwartym kwartale 2023 roku - oceniła rzeczniczka mazowieckich drogowców.
Podała też, że wykonawca zbliża się do zakończenia prac związanych z budową obwodnicy Iłży w ciągu DK9. Planowany termin zakończenia robót to sierpień 2022 roku.
Poinformowała również o kontrakcie na projekt i budowę około 20-kilometrowej obwodnicy Pułtuska, który został zawarty w czerwcu 2021 roku - Trwają prace projektowe zmierzające do uzyskania decyzji ZRID. Zakończenie robót jest przewidziane w pierwszym kwartale 2025 roku - podała.
Na obwodnicę czeka również Lipsko na południowym krańcu województwa mazowieckiego. - W grudniu 2020 roku podpisana została umowa na obwodnicę Lipska DK79, z terminem jej zakończenia w drugim kwartale 2024 r. Obecnie wojewoda mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do uzyskania decyzji ZRID - przekazała Małgorzata Tarnowska.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA