Warszawskie lotnisko otrzymało od prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do wykonywania operacji lądowania w warunkach ograniczonej widzialności - poinformowały służby portu w komunikacie prasowym.
Nowy certyfikat oznacza, że samoloty będą mogły lądować przy znacznie słabszych warunkach pogodowych niż dotychczas. "To z kolei przełoży się na mniejszą liczbę przekierowań na inne lotniska, jak również wpłynie na redukcję potencjalnych opóźnień" - zapewnia biuro prasowe lotniska.
Pierwszy taki certyfikat w Polsce
Stołeczny port lotniczy jest pierwszym w Polsce, które posiada III kategorię ILS. Nowy system - jak czytamy w komunikacie - został zainstalowany na kierunku lądowań "33" (czyli od strony Piaseczna), gdzie zgodnie ze statystykami wykonywanych jest najwięcej operacji lądowań.
"Dotychczas lądowanie było możliwe przy warunkach, w których widzialność pionowa (czyli wysokość na jakiej pilot musi zobaczyć drogę startową) była nie mniejsza niż 30 metrów oraz 300 metrów widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR). Najnowsze rozwiązania umożliwiają lądowanie nawet przy widzialności pionowej poniżej 30 metrów i poziomej 175 metrów" - informują służby portu.
"W ramach dostosowania systemów i procedur do nowej kategorii, zmieniły się również warunki do wykonywania startów w warunkach ograniczonej widzialności z wartości RVR nie mniejszej niż 150 metrów, na wartość nie mniejszą niż 125 metrów" - dodają.
Większa dostępność lotniska
Hubert Wojciechowski, dyrektor Biura Marketingu i PR lotniska przekonuje, że "wyższa kategoria ILS, to także większa dostępność lotniska i większa przepustowość w warunkach ograniczonej widzialności". Największa różnica ma być zauważalna w miesiącach jesiennych i zimowych.
Wojciechowski dodaje, że prowadzone są badania, aby potwierdzić, czy wprowadzenie kategorii III B znajdzie uzasadnienie ekonomiczne i operacyjne.
"Lotnisko Chopina we współpracy z PAŻP [Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - red.] wprowadziło także specjalne procedury operacyjne oraz sposoby prowadzenia i zapewnienia separacji statków powietrznych w polu manewrowym lotniska, wszystko zgodnie z najwyższymi standardami określanymi przez European Aviation Safety Agency (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotnictwa - EASA)" - informują pracownicy lotniska.
Zainstalowano także nowe oświetlenie nawigacyjne i ochronne na drogach kołowania i drogach startowych oraz nowe światła podejścia. Oprócz tego, zmodernizowano system sterowania oświetleniem nawigacyjnym.
Największe lotnisko w Polsce
Lotnisko Chopina w Warszawie jest największym lotniskiem w Polsce. W 2017 roku port obsłużył 15,75 miliona pasażerów - o 23 procent więcej niż w 2016 roku, zaś w styczniu 2018 roku - 1,12 miliona. Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze".
PAP/kw/pm
Źródło zdjęcia głównego: Dariusz Kłosińki / Lotnisko Chopina