Nowe ścieżki i pasy dla jednośladów na jezdniach, więcej parkingów i wreszcie większy system rowerów miejskich. Stołeczni urzędnicy podsumowali 2013 rok w "Warszawskim raporcie rowerowym".
- Warszawa staje się miastem coraz bardziej przyjaznym dla rowerzystów - przekonuje Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydent ds. komunikacji rowerowej.
- Uruchomiono pierwszą w Polsce bezpłatną wypożyczalnię rowerów dla szkół oraz innych jednostek opiekuńczo-wychowawczych, wypożyczalnię handbike'ów oraz oddano nowe drogi i pasy rowerowe - wylicza w raporcie za 2013 rok, o którym poinformował na popularnym portalu społecznościowym.
Drogi, jezdnie, pasy
Czytamy w nim, że w 2013 roku został przeprowadzony audyt dróg rowerowych. Urzędnicy poinformowali, że na koniec zeszłego roku w Warszawie było 302,5 km dróg rowerowych, pieszo-rowerowych i 6,6 pasów rowerowych w jezdniach.
Do tego ponad 24 km odcinków nieoznakowanych (najdłuższy to ścieżka rekreacyjna w terenach zalewowych na prawym brzegu Wisły) oraz ponad 9 km odcinków dróg serwisowych.
Urzędnicy do tej listy dodają także ponad 300 km "ulic o ruchu uspokojonym (dostępnych dla ruchu rowerowego)".
- W sumie daje to niemal 700 km infrastruktury do bezpiecznego poruszania się na rowerze - czytamy w raporcie.
Najlepiej na Ursynowie
Z tabeli zamieszczonej w dokumencie wynika, że najwięcej miejsc do jazdy jest na Ursynowie. Tam doliczono się 78 km infrastruktury rowerowej.
Niewiele mniej - 75,5 km jest na Mokotowie.
Na trzecim miejscu z 69 km znalazła się dzielnica Włochy.
Na Ochocie jest jedynie 13 km tras przystosowanych dla rowerzystów.
Za to w Rembertowie doliczono się zaledwie 9,5 km infrastruktury.
Miejscy urzędnicy policzyli także miejskie parkingi rowerowe - jest ich 467. Liczba miejsc parkingowych w 2013 roku wzrosła dwukrotnie. Najwięcej miejsc przybyło na Ursynowie, Mokotowie i w Rembertowie.
Kliknij na obrazek, aby go powiększyć:
Nowe ścieżki i pasy
W zeszłym roku udało się wybudować ponad 31 km nowych dróg rowerowych i rowerowo-pieszych oraz wyznaczyć 1,7 km pasów rowerowych. Prawie 9 km zmodernizowano.
- Na ul. Nowolazurowej powstały drogi rowerowe po obu stronach ulicy. Drogi przechodzą wiaduktami nad linią kolejową w kierunku Skierniewic i pod linia kolejowa w stronę Łowicza. Długość: 4,5 km.
- Ul. Toruńska: Drogi rowerowe po obu stronach ulicy od granicy miasta do ul. Wysockiego. Na odc. Jagielońska – Wysockiego tylko po południowej stronie. Długośc: 12,1 km.
- Ul. Ostrobramska: Drogi rowerowe po obu stronach ulicy. Przewaga drogi pieszo rowerowej. Długość: 1,6 km.
- Ul. Przy Bażantarni: Droga rowerowa po obu stronach ulicy. Długość 580 m.
- Ul. Nocznickiego: Droga łącząca trasę z mostu Marii Skłodowskiej – Curie z istniejącymi odcinkami w ul. Nocznickiego i Kasprowicza. Długość: 140 m.
- Ul. Poligonowa: : Drogi rowerowe po obu stronach ulicy, przedłużające istniejący odcinek na południe od ul. Kompasowej do ul. Ostrobramskiej. Długość: 0,8 km.
- Ul. Górczewska: Drogi rowerowe częściowo po obu stronach ulicy oraz wokół Skrzyżowania z ul. Lazurową. Ostatni etap budowy trasy wzdłuż Górczewskiej – do granicy miasta. Długość: 410 m.
W 2013 roku pojawiły się także pasy rowerowe na jezdniach:
- pasy dla rowerów po obu stronach ulicy na ul. Tamka. Długość: 2 x 340 m,
- pasy dla rowerów w ul. Spacerowej i ul. Goworka. Długość: 0,9 km,
- pasy na ul,. Kopernika odcinek ul. Tamka – ul. Świętokrzyska. Długość: 0,1 km.
Veturilo się rozrasta
W raporcie nie mogło zabraknąć informacji o rowerach publicznych. W 2013 roku system Veturilo rozszerzono do 2650 rowerów i 173 stacji. W minionym sezonie rowery były wypożyczane prawie 1,8 mln razy. System rowerów miejskich został uznany również za jeden z najlepszych na świecie przez jeden z amerykańskich portali.
W tym roku mają pojawić się kolejne nowości: 8 stacji na Mokotowie i 5 w Ursusie.
Nie obyło się jednak bez kłopotów w ubiegłym roku. Użytkownicy systemu zgłaszali problemy z wypożyczaniem i zwracaniem rowerów. Doszło do tego, że nieudane było nawet 30 procent wypożyczeń. Jak wyjaśniał Puchalski, problemy były z zepsutymi rowerami, zablokowaną linką, czy z terminalem lub elektrozamkiem. Z każdym tygodniem sytuacja jednak była coraz lepsza. A prezes firmy Nextbike w rozmowie z tvnwarszawa.pl stwierdził, że rower miejski padł ofiarą własnego sukcesu.
Najpopularniejsze trasy
Dzięki raportowi dowiadujemy się także, gdzie rowerzyści lubią jeździć najbardziej.
Okazuje się, że miłośników jednośladów najłatwiej spotkać w al. Prymasa Tysiąclecia i al. Ujazdowskich.
- Zapewne wynika to z faktu, że przy obu znajdują się bardzo długie ciągi dróg rowerowych - zauważają autorzy raportu.
Zima to nie czas dla rowerzystów? Zobacz więcej:
Więcej wypadków
Z raportu wynika także, że do 2010 roku liczba wypadków i kolizji z udziałem jednośladów spadała. Teraz wzrasta. - Może to być wynikiem wzrostu ruchu rowerowego - czytamy.
Z danych urzędników wynika, że wypadki z udziałem rowerzystów stanowiły aż 7,4 proc. ogółu wypadków. W ich wyniku w ostatnich 6 latach (2007-2012) 17 rowerzystów zginęło, 52 zostało ciężko rannych, a 420 lekko rannych.
"Brak dostrzeżenia rowerzysty przez kierowcę"
Wśród przyczyn autorzy wymieniają nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych, niedostosowanie prędkości do warunków atmosferycznych. Zdecydowana większość wypadków to uderzenia boczne.
"40% zdarzeń było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (trzykrotnie rzadziej przez rowerzystę niż przez kierującego innym pojazdem). Można zakładać, że istotną przyczyną zdarzeń z udziałem rowerzystów jest brak dostrzeżenia rowerzysty przez kierowcę" - czytamy w raporcie.
Najniebezpieczniejsze ulice dla rowerzystów to:
- Puławska,
- Górczewska,
- Al. Jerozolimskie,
- al. KEN,
- ul. Sobieskiego,
- Żwirki i Wigury,
- Marszałkowska,
- Grójecka,
- Wał Miedzeszyński.
A jak Wy oceniacie sytuację rowerzystów w Warszawie? Piszcie na naszym forum.
lata/par/wp/ran
Źródło zdjęcia głównego: UM