Tory to jednak nie wszystko. Najpierw trzeba wykonać podtorza i bankiety, czyli konstrukcje, po których obsługa metra będzie mogła chodzić po ukończeniu budowy.
Zaczęli od środka
Najwięcej powodów do chwalenia się mają robotnicy pracujący pomiędzy stacjami Rondo ONZ i Rondo Daszyńskiego. Wszystko dzięki dość nietypowemu rozwiązaniu logistycznemu. Nie zaczęli oni prac na peronie, a w połowie odcinka, pod wentylatornią na ulicy Prostej. Dzięki temu mogli ruszyć z robotami w obu kierunkach. Nie przeszkadzają też kolegom, którzy pracują na stacjach. Robotnicy "dojechali" już południowymi torami do Ronda ONZ.
Do budowy torowiska przygotowywany jest też odcinek pomiędzy stacją Świętokrzyską i stacją Nowy Świat - Uniwersytet. Od strony zachodniej powstało już zbrojenie bankietów.
Bankiety na Pradze
Po prawej stronie Wisły również trwa budowa bankietów. Gotowe są już one w północnym tunelu pomiędzy stacjami Dworzec Wileński i Stadion Narodowy. W południowym udało się zrobić ja na połowie długości.
Budowane są one również pod rzeką. Jak wyjaśnia spółka AGP Metro, która buduje podziemną kolejkę, przygotowanie torowisk, podkładów i betonowanie torowiska wymaga ogromnej dokładności. Nad milimetrową precyzją czuwają inżynierowie i geodeci.
Metrem jeszcze w tym roku?
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. W czerwcu 2011 roku rozpoczęły się pierwsze utrudnienia dla kierowców. Zamknięto między innymi ulicę Sokolą, Prostą i Świętokrzyską.
Inwestycja początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Obecny termin jej zakończenia to 30 września 2014 r.
Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.
Na razie siedem stacji
Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Te stacje to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet (wcześniej Nowy Świat), Centrum Nauki Kopernik (wcześniej Powiśle), Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Pasażerów wozić będzie 20 nowoczesnych pociągów Inspiro.
W późniejszym czasie metro pojechać ma również na Wolę i Targówek. Jak zapowiadają urzędnicy, na całość budowy II linii zakończyć ma się w 2022 roku.
Jak radzą sobie budowniczowie z mrozami? Robią przerwy na herbatę:
wp/b
"1 hour work, half hour tea"
Źródło zdjęcia głównego: budowametra.pl