5, 10 czy 15 minut? Sprawdź, jak daleko masz do metra. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił serię map ilustrujących dostępność przestrzenną do obu linii podziemnej kolei.
To już kolejna seria map na temat dostępności do komunikacji miejskiej przygotowana przez Zarząd Transportu Miejskiego. Tym razem pracownik ZTM, Maciej Florczak wziął "na warsztat" dwie stołeczne linie metra. Na planie Warszawy naniesione są wszystkie wejścia do stacji oraz strefy dojścia do nich w przedziałach czasowych: 5, 10 i 15 minut. Mieszkańcy mogą sprawdzić, jak blisko lub daleko mają najbliższego wejścia linii M1 od Młocin do Kabat oraz M2 od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego.
To tylko model
Autor podkreśla, że pierwsza z map to model, a strefy wyznaczono w linii prostej. W rzeczywistości droga pasażerów do metra jest o wiele dłuższa. Widać to na kolejnej mapie, na której pod uwagę wzięto faktyczny układ sieci ulic, chodników i ścieżek.
- Człowiek w przestrzeni miejskiej nie przenika jednak przez mury, nie może przejść przez jezdnię w każdym miejscu. Korzysta z ulic, ścieżek i chodników tworzących sieć. I to właśnie od jej układu i gęstości zależy, jak szybko możemy dojść do stacji metra – czytamy w opisie.
Masz klucze, masz bliżej
Co ciekawe, nagły spadek dostępności stacji Plac Wilsona na kolejnej mapie to przykład na to, jak grodzenie osiedli wpływa na dostępność transportu publicznego, a jednocześnie utrudnia przeprowadzenie analiz dostępności. Ci, którzy mają klucze, mają bliżej do metra.
Ograniczoną dostępność do podziemnej kolei widać także na przykładzie dwujezdniowej ulicy Marymonckiej, która utrudnia dostęp do stacji Słodowiec.
Powstają kolejne stacje na Woli, Pradze i Targówku. Na mapach ZTM mieszkańcy sami mogą sprawdzić, w której są strefie dostępności, czy do najbliższego wejścia do stacji będą mieli 5, 10, 15 minut, a może więcej. Autor mapy zaznacza, że opracowanie ma charakter poglądowy, a na dokładność analizy ma wpływ wiele czynników.
- Analiza jest tylko modelem, czyli uproszczonym przedstawieniem rzeczywistości. Nie możemy uwzględnić wszystkich ciągów pieszych ani przeszkód. Same strefy dojścia są generowane w sposób automatyczny w specjalistycznym oprogramowaniu GIS – czytamy w opisie przygotowanym przez ZTM.
Na Woli powstają nowe stacje metra:
skw/b/mś
Źródło zdjęcia głównego: ZTM