W piątek wieczorem drogowcy otworzą długo wyczekiwany, nowy fragment wylotówki na Wrocław i Katowice, którym ominiemy Raszyn i Janki. Ale uwaga! Równocześnie zamknięty zostanie spory fragment starej "ósemki". Inaczej pojadą też niektóre podmiejskie autobusy.
Zarząd Transportu Miejskiego poinformował właśnie, że od godziny 22 w piątek autobusy podmiejskie z Okęcia do Nadarzyna pojadą objazdem: drogami ekpsresowymi S2 i S8. - Zmiany są związane z zamknięciem dla ruchu ulicy Mszczonowskiej w Jankach i jednoczesnym otwarciem trasy S8 (obwodnica Janek i Raszyna) - czytamy w komunikacie wysłanym do naszej redakcji po godz. 14.
Informację o otwarciu nowego odcinka S8 potwierdziła ok. 15.30 premier Ewa Kopacz. - Droga S8 ominie Janki i Raszyn pół roku przed terminem. Oznacza to wyjazdy z Warszawy krótsze o co najmniej pół godziny - powiedziała szefowa rządu.
Oznacza to, że już dziś w nocy kierowcy będą mogli wyjechać z Warszawy nową trasą: alejami Jerozolimskimi do trasy S8 i dalej na wprost, przez węzeł z POW. Trzypasmową trasą ominą Opacz, Raszyn i Janki, za którymi wjadą na starą "ósemkę" (tam wciąż trawa budowa drugiego etapu tej inwestycji, więc można spodziewać się zwężeń i utrudnień).
Ważna informacja: z nowej trasy nie skorzystają na razie kierowcy jadący w stronę "siódemki". Oni dalej muszą jechać aleją Krakowską, no nowa S8 nie ma na razie połączenia z wylotówką na Kraków (ono także jest realizowane w drugim etapie).
Tu otworzą, tam zamkną
Ale nie ma nic za darmo. Ceną za otwarcie nowej wylotówki będzie tymczasowe zamknięcie kawałka starej (czyli właśnie ulicy Mszczonowskiej). Jadąc od strony Warszawy, kierowcy, którzy w Jankach skręcą na starą "ósemkę", będą mogli dojechać tylko do estakad nad rondem łączącym centra handlowe. Od tego miejsca aż do budowanego węzła Janki Małe droga będzie nieprzejezdna.
Taka organizacja ruchu, szczególnie w pierwszych dniach może spowodować spore utrudnienia w okolicy, jeśli część kierowców wyjeżdżających z miasta będzie jechać na pamięć. Jak ich uniknąć?
Z Warszawy na Kraków:
W stronę "siódemki" jeździć będziemy tak, jak do tej pory: Grójecką i al. Krakowską przez Raszyn i Janki. Nie napotkamy tu żadnych objazdów.
Z Warszawy na Wrocław i Katowice:
Ze Śródmieścia wyjechać można na dwa sposoby: Grójecką i al. Krakowską do POW (kierunek Poznań) i - na następnym węźle, a więc bez wjeżdżania na główną jezdnię - S8 na Katowice (na węźle Opacz).
Druga możliwość to wyjazd Alejami Jerozolimskimi - wtedy przez węzeł Opacz jechać trzeba na wprost.
UWAGA! Jeśli na nową wylotówkę chcemy zjechać z POW, to decyzję trzeba podjąć dużo wcześniej: jadać od strony Ursynowa jeszcze przed węzłem Al. Krakowska trzeba zjechać na boczną jezdnię (ale nie na sam węzeł). Jadąc od strony Poznania trzeba decyzję podjąć trzeba jeszcze przed al. Jerozolimskimi.
Z Krakowa do Warszawy:
Wjazd "siódemką" do miasta na razie się nie zmienia.
Z Wrocławia i Katowic do Warszawy:
Nową S8 dojedziemy do węzła Opacz i tu mamy 3 możliwości: POW w stronę Ursynowa, POW w stronę Pruszkowa lub prosto, Alejami Jerozolimskimi do centrum Warszawy. Skręcając w prawo, w POW, możemy dotrzeć do Al. Krakowskiej i Grójeckiej.
Trasa czerwona: Al. Jerozolimskim do trasy S8 i dalej na wprost, przez węzeł z POW;
Trasa niebieska: Grójecką i al. Krakowską do POW (kierunek Poznań) i - na następnym węźle, a więc bez wjeżdżania na główną jezdnię - S8 na Katowice (na węźle Opacz);
Trasa zielona: Grójecką i al. Krakowską, a następnie w miejscowości Sękocin-Las w prawo na drogę nr 721 (Braci Leśnej) i dalej do S8 na Katowice.
Ruch lokalny:
Przez Raszyn i Janki, tak jak do tej pory dojedziemy do centrum handlowego. Jeśli ktoś w ogóle nie chce jechać nową S*, starą "siódemką" może dojechać do skrzyżowania z drogą 721 (światła w Magdalence) i nią do starej "ósemki".
Warto też zaznaczyć, że w Puchałach, gdzie nowa "ósemka" krzyżuje się z ulicą Sokołowską, nie ma możliwości wjazdu na S8 w kierunku południowym. Można tam zjechać z trasy wjechać na nową drogę, ale tylko w kierunku Warszawy.
Autobusy do Raszyna i Nadarzyna:
Inaczej będą też jeździć autobusy. Linie 703, 711 i 733 całkowicie ominą Raszyn oraz Janki i nową S8 dojadą do Nadarzyna. Na "ekspresówce" nie będą się zatrzymywać na przystankach.
Pół roku wcześniej
Cała inwestycja została podzielona na dwa etapy. Pierwszy to budowa ponad 11-kilometrowego odcinka od węzła Opacz do węzła Paszków, drugi - budowa łącznika między nową "ósemką" a starą "siódemką", czyli wylotówką na Kraków.
Skrzyżowanie starej "siódemki" z drogą wojewódzką 721 w Sękocinie jest przebudowywane. Drogowcy pozostawią tam sygnalizację świetlną. Mieszkańcy nie chcieli w tym miejscu bezkolizyjnego węzła.
Termin zakończenia całej inwestycji to grudzień 2015.
Ważna inwestycja
Inwestycja to z kolei część budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Salomea – Wolica. Jest to jedna z priorytetowych inwestycji rządowego "Programu budowy dróg na lata 2011 – 2015". Do dyspozycji kierowców jest oddany w grudniu 2013 fragment od węzła Salomea (skrzyżowanie z Al. Jerozolimskimi) do węzła Opacz.
Tak budowano ten fragment S8:
jb/r