"Bezpłatny internet w autobusach MZA do końca 2015, a w całej komunikacji do końca 2016" - deklarowała dwa lata temu Hanna Gronkiewicz-Waltz. Z obietnic zostało niewiele - WiFi jest tylko w niektórych autobusach, ale w większości z nich nawiązanie połączenia z siecią jest niemożliwe.
WiFi w każdym autobusie MZA miało być do końca 2015. Taką obietnicę prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz złożyła w listopadzie 2014 roku. Dwa lata później pytamy w miejskiej spółce, ile pojazdów jest wyposażone w WiFi. Dowiadujemy się, że tylko w tysiącu na ok. 1400 autobusów MZA.
Rzecznik ratusza zapowiada jednak gwałtowne przyspieszenie w najbliższych tygodniach. - Do końca tego roku w pozostałych 400 zamontujemy kolejne urządzenia. Mam nadzieję również, że inni przewoźnicy autobusowi będą inwestowali w nowe technologie. W Warszawie wiele osób ma smartfony i tablety. W związku z tym liczymy, że w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców, te udogodnienia trafią do innych przewoźników niż MZA - wyjaśnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy ratusza.
Ta nadzieja jest jednak płonna. Jak dowiadujemy się w firmie Mobilis, drugiej pod względem liczby autobusów miejskich w Warszawie, planów instalacji darmowej sieci nie ma.
Bezpłatny internet w autobusach #Warszawa. Do końca 2015 we wszystkich autobusach MZA,a za 2 lata w całej komunikacji http://t.co/UfE9cUvOaF— Hanna Gronkiewicz (@hannagw) 21 listopada 2014
Hasło, którego nikt nie zna
Pod znakiem zapytania stoi jednak sensowność wydawania pieniędzy na ten cel, skoro istniejące WiFi częstokroć nie działa. Podczas testu, który przeprowadziliśmy w 14 pojazdach, w sześciu mieliśmy problem z zalogowaniem.
Darmowa sieć w autobusach nazywa się freewifi.waw.pl. Po jej wybraniu nasze urządzenie powinno automatycznie połączyć się z internetem. Ale w części autobusów, kiedy próbowaliśmy uzyskać dostęp do internetu, na ekranie naszego telefonu pojawił się komunikat "Nie można połączyć się z siecią".
W niektórych pojazdach dostępna jest jedynie sieć o numerze bocznym autobusu. W takim przypadku przy próbie nawiązania połączenia, pojawia się prośba o wpisanie hasła. Jego zdobycie jest niemożliwe. Próbowaliśmy je uzyskać pytając się kierowców. Bezskutecznie. Nie podano nam go również w MZA.
- WiFi powinno działać bez konieczności podawania hasła. Te sygnały, które od państwa otrzymaliśmy co do problemów z zalogowaniem do WiFi, będziemy sprawdzali. Prosimy tylko o podawanie numerów autobusów, w których występują takie problemy - mówi Adam Stawicki, rzecznik MZA. - Takie zgłoszenie może wykonać każdy mieszkaniec. Na przykład przez platformę Warszawa 19115 - dodaje.
Niespełniona obietnica
Realizacja drugiej części obietnicy prezydent Gronkiewicz-Waltz (internet w całej komunikacji w 2016) wygląda jeszcze gorzej. Jej rzecznik odpowiada ogólnikowo, że w ratuszu "trwają analizy".
- W przypadku tramwajów chodzi między innymi oczywiście o koszty, musimy sprawdzić, ile by to spółkę kosztowało. Jeśli chodzi o SKM tam są kwestie związane z przepisami kolejowymi i bezpieczeństwem. Czy można instalować takie urządzenia, jeżeli tak to w jakiej specyfikacji - tłumaczy się Bartosz Milczarczyk.
Na darmowy, miejski internet w metrze nie ma co liczyć. - W metrze niedawno wszystkie sieci komórkowe zainstalowały swoje nadajniki. W związku z tym nie planujemy rozwoju sieci WiFi - przyznaje Milczarczyk.
"Nie każdy ma pakiet"
Pasażerowie komunikacji, z którymi rozmawialiśmy na placu Bankowym, twierdzą że darmowy internet w komunikacji jest potrzebny. - Czasami się kończy transfer, wtedy WiFi by się przydało - słyszymy od jednej z pasażerek.
- Ten czas, który spędzamy w komunikacji można by jakoś wykorzystać. Jak nie na książkę, to na przejrzenie informacji. Można by sprawdzić, gdzie i jak kursują autobusy i nie tylko - mówi inny zagadnięty.
Mateusz Dolak