PKP Polskie Linie Kolejowe oraz miasto i gmina Serock podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą. Jak tłumaczą, trasa ma zapewnić wygodną komunikację mieszkańcom Północnego Mazowsza ze stolicą.
Umowa jest drugą, podpisaną w ramach ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Przewiduje ona przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod nową około 73-kilometrową, jednotorową, zelektryfikowaną linię.
Jak tłumaczą Polskie Linie Kolejowe trasa ma zapewnić wygodną komunikację mieszkańcom Północnego Mazowsza ze stolicą. - Nowe połączenie umożliwi szybki dojazd do miejscowości wypoczynkowych – Serocka nad Jeziorem Zegrzyńskim czy Pułtuska. Czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na około godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. Kolej zyska dodatkowe znaczenie jako ekologiczny środek transportu - przekazały w komunikacie Polskie Linie Kolejowe.
Według projektu, lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 12 przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku, Serocku. Mają być przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zainstalowane zostaną windy i pochylnie. Pojawią się również wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
Stacje daleko od centrów miast
Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, inicjatywę w sprawie budowy nowej linii kolejowej na północy Mazowsza podjęła w listopadzie ubiegłego roku grupa kilkunastu samorządów. Partnerami lidera projektu -Serocka są gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt; miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk, Przasnysz; powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. Partnerem jest również samorząd województwa mazowieckiego, który sfinansował za 679 tysięcy złotych Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. W dokumencie przedstawiono trzy warianty planowanej trasy.
Gdy plan budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza został ogłoszony, spadła na niego krytyka, głównie ze strony ekspertów związanych z branżą kolejową. Podstawowy zarzut to zbyt duża odległość planowanych stacji od centrów miast znajdujących się na trasie.
Jak przekonywał nas przedstawiciel serockiego samorządu, budowa kolei w pobliżu centrów miast "jest niewykonalna bez drastycznej ingerencji w tkankę urbanistyczną". Natomiast Realizacja szlaku kolejowego dającego bezpośrednie połączenie kolejowe dla Serocka, Pułtuska, Makowa Mazowieckiego i Przasnysza z Warszawą, "daje nieporównywalnie atrakcyjniejszą ofertę transportową dla ich mieszkańców, niż dowożenie do istniejących linii kolejowych".
W ramach programu powstaną 34 inwestycje
W ramach Programu Kolej Plus, do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, zgłoszone przez samorządy z 11 województw. Obejmują one miasta powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki ich realizacji lepszy dostęp do kolei ma uzyskać około półtora miliona mieszkańców. Kolejarze piszą o remoncie 10 linii, odbudowie lub rozbudowie 14, budowie siedmiu nowych.
Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart 13,2 miliarda złotych, w tym 11,2 miliarda złotych stanowią środki z budżetu państwa, reszta - około dwa miliardy - to wkład własny samorządów.
Przeczytaj też: Planują linię kolejową z Zegrza do Przasnysza. Koszt wysoki, a stacje daleko od centrów miast
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK