Nowe pociągi Metra Warszawskiego, które spółka zakupiła od czeskiej Skody, zostały dopuszczone do użytkowania. Pierwszy zabierze pasażerów jeszcze w tym tygodniu.
"Producent pociągów Varsovia otrzymał już zatwierdzony przez Urzędu Transportu Kolejowego komplet dokumentów pozwalający na użytkowanie pojazdu na liniach Metra Warszawskiego. Pierwszy z pociągów zacznie wozić pasażerów do końca tygodnia" - poinformowało we wtorek na Facebooku Metro Warszawskie.
Nie wiadomo jeszcze, czy pociągi Skody zabiorą pasażerów pierwszej, czy drugiej linii metra. - Taka decyzja jeszcze nie zapadła. Pociągi są przystosowane do obsługi obu linii - powiedziała rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń.
Nowe pociągi dla Metra Warszawskiego
Varsovia (taką nazwę wybrali warszawiacy dla czeskich pociągów) to jednoprzestrzenny, sześciowagonowy pociąg, który zabierze na pokład 1,5 tys. pasażerów. Jest w nim 230 miejsc siedzących - po 33 miejsca w wagonach czołowych oraz po 41 miejsc w wagonach wewnętrznych. Wnętrze zaprojektowano tak, aby ułatwić podróżowanie różnym grupom pasażerów i dostosowano do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wózków dziecięcych i rowerów.
Jest strefa przeznaczona do dłuższych podróży. Znajdują się w niej dwa rzędy sześcioosobowych siedzeń i liczne ekrany informacyjne. Kolejna strefa została zaprojektowana z myślą o szybkiej wymianie pasażerów. To przestrzeń znajdująca się najbliżej drzwi wagonów. Jest tutaj dużo miejsc stojących, pionowy uchwyt pośrodku oraz wiele uchwytów bocznych.
Przetarg na dostawy do 37+8 (w opcji) nowych, jednoprzestrzennych składów metra został rozstrzygnięty w październiku 2019 roku, a umowa na dostawę podpisana została 30 stycznia 2020 r.
Co z najstarszymi wagonami serii 81?
Niespełna dwa tygodnie temu informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, że Metro Warszawskie pomoże kolegom z Kijowa w modernizacji użytkowanych w metrze stolicy Ukrainy składów serii 81. Tabor metra w Kijowie oparty jest w całości na rosyjskich składach. "Z oczywistych względów firma chce uniezależnić się od dostaw z Moskwy. Metro Warszawskie również korzysta z podobnego taboru, dlatego przedstawiciele kijowskiego metra zwrócili się do Warszawy – za pośrednictwem Międzynarodowego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Polskich na Ukrainie – z prośbą o wsparcie" - informował stołeczny ratusz.
Metro Warszawskie dysponuje obecnie 22 pociągami serii 81. Nie są to identyczne jednostki z tymi użytkowanymi w Kijowie – rozstaw szyn w Polsce jest nieco węższy. Poza tym pociągi są bardzo podobne. Dlatego przedstawiciele warszawskiej spółki zadeklarowali wsparcie w dostarczeniu części zamiennych, a także pomoc w zakresie wymiany wiedzy i doświadczenia potrzebnego do modernizacji ukraińskich pociągów.
Spółkę zapytaliśmy, czy w przypadku włączenia do użytku nowych wagonów, stare, rosyjskie składy zostaną w ramach współpracy z Ukraińcami wysłane do Kijowa. - Decyzje o wycofaniu składów rosyjskich nie zostały jeszcze podjęte - zastrzegł Andrzej Rejnson z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Źródło: PAP, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie