Aktywiści krytykują plan likwidacji linii tramwajowej numer 25 po otwarciu nowych stacji metra na Bródnie. Ich zdaniem dogodne połączenie z centrum stracą nie tylko mieszkańcy Targówka, ale też Pragi Północ i Ochoty. Apelują do mieszkańców, by oprotestowali pomysł Zarządu Transportu Miejskiego podczas konsultacji społecznych.
Budowa drugiej linii metra na Bródnie powinna zakończyć się latem tego roku. Wraz z tym miasto zamierza wprowadzić zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. W ubiegłym tygodniu Zarząd Transportu Miejskiego pokazał propozycje dla linii dojeżdżających na Targówek i ogłosił konsultacje społeczne. Nie wszystkie z pomysłów spotkały się z aprobatą. Aktywiści krytykują zamiar likwidacji linii tramwajowej numer 25, kursującej pomiędzy Annopolem a Ochotą.
Zdaniem stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, urzędnicy pod pretekstem otwarcia nowych odcinków metra tną połączenia, które łączą zupełnie inne dzielnice. W tym przypadku chodzi o Ochotę i Pragę Południe, które z nowej linii metra nie skorzystają. "Linia 25 jest ponadto istotnym połączeniem dla prawobrzeżnej Warszawy. Łączy ona oddalone od metra części Bródna z Nową Pragą oraz Kamionkiem i Saską Kępą. Likwidacja tego połączenia oznacza brak możliwości bezpośredniego dojazdu tramwajem z Saskiej Kępy w okolice Dworca Wileńskiego i skazałoby mieszkańców na zatłoczoną i stojącą w korkach linię 509" - zauważają aktywiści we wpisie w mediach społecznościowych.
Dodatkowo wskazują, że likwidacja linii 25 uniemożliwiłaby bezpośredni dojazd z Bródna na Dworzec Centralny, a także pozbawiłaby dojeżdżających na kampus Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego lub do szpitala na Banacha bezpośredniego połączenia tramwajowego z Alejami Jerozolimskimi, a więc z centrum miasta.
Aktywiści z Pragi Północ bronią linii 25
Niezadowolenia z planów ZTM nie kryją też członkowie stowarzyszenia Porozumienie Dla Pragi. Określają je mianem "niedorzecznej propozycji". Opisują też, że na terenie Pragi Północ tramwaje linii numer 25 jadą od Ronda Żaba, wzdłuż ulicy 11 Listopada i Targowej w stronę mostu Poniatowskiego. Po dotarciu na lewy brzeg Wisły, kontynuują jazdę wzdłuż Alej Jerozolimskich aż do ulicy Banacha na Ochocie. "Tymczasem proponowana jako alternatywna linia numer 4 tylko do Dworca Wileńskiego jedzie tak samo, ale potem przez most Śląsko-Dąbrowski przejeżdża na drugą stronę rzeki do stacji metra Ratusz-Arsenał i dalej porusza się wzdłuż ulicy Marszałkowskiej" - punktują.
"Co to oznacza w praktyce? Wyobraźmy sobie, że mieszkanka ulicy Dąbrowszczaków chce dostać się do ronda de Gaulle'a. Po likwidacji linii 25 idzie na przystanek 'Inżynierska', wsiada tam w tramwaj numer 3 (bo przecież jadąc czwórką, nadłożyłaby drogi!), a potem przesiada się w siódemkę. W efekcie 16-minutowa trasa wydłuża się i wiąże się z przesiadką oraz czekaniem na kolejny tramwaj. Metro, także przedstawiane przez ZTM jako alternatywa, wypada na tej trasie jeszcze gorzej! Jazda nim wiązałby się z trzema przesiadkami - z tramwaju do metra na Dworcu Wschodnim, potem z jednej linii metra na drugą na Świętokrzyskiej, a potem w Centrum znów do tramwaju" - twierdzą aktywiści.
Podkreślają też, że komunikacja miejska powinna odpowiadać potrzebom osób w różnym wieku i o różnym stopniu sprawności. "Jest wielu pasażerów, którzy wolą nawet jechać dłużej, ale za to bez konieczności uciążliwego przesiadania się. Absurdem jest, by na około 20-minutowej trasie z dzielnicy stanowiącej de facto funkcjonalne centrum miasta nie było bezpośredniego połączenia z Muzeum Narodowym czy Dworcem Centralnym" - oceniają.
Konsultacje w sprawie komunikacji po otwarciu nowych stacji metra
Oba stowarzyszenia zachęcają mieszkańców, którzy również nie zgadzają się z planem likwidacji linii numer 25, by zgłaszali swoje uwagi w ramach prowadzonych przez ZTM konsultacji społecznych. Można to zrobić, wysyłając swoje spostrzeżenia mailowo na adres konsultacje@ztm.waw.pl. W planach jest też spotkanie w formule online - 24 kwietnia o godzinie 17.30 będą omawianie propozycje zmian dla Targówka i Białołęki.
Będą też spotkania stacjonarne. Pierwsze planowane jest 5 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 398 przy Rembrandta 8, w godz. 17-20. Kolejne - 11 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 368 przy Ostródzkiej 175, w godz. 18-20.30. oraz 26 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 356 przy Głębockiej 66, w godz. 18-20.30.
Szczegóły dotyczące zasad udziału w konsultacjach są dostępne na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: WTP