Kiedy działa, jest hałas, a gdy jest cicho, panuje zaduch. Problem z wentylacją w najnowszych pociągach metra

Nowy pociąg metra zabrał pierwszych pasażerów
Nowy pociąg metra odjeżdża ze stacji Ursynów
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Metro Warszawskie wezwało producenta nowych pociągów Skoda Varsovia do poprawy wentylacji w wagonach. Na problemy z przepływem powietrza uwagę zwrócili pasażerowie.

Jako pierwsza problem z wentylacją w nowych pociągach opisała "Gazeta Stołeczna". - Kiedy działa w nich wentylacja, to słychać taki hałas, że urządzenia te są głośniejsze nawet od jazdy metra. A kiedy jest cicho, to w środku panuje potworny zaduch - powiedział "Stołecznej" czytelnik.

"Zwróciliśmy się do producenta o podjęcie reakcji"

O problem zapytaliśmy biuro prasowe Metra Warszawskiego. Jak się okazało, kłopoty z wentylacją nowych pociągach Skoda Varsovia były zgłaszane przez pasażerów. - Dlatego też zwróciliśmy się do producenta o niezwłoczną reakcję i podjęcie intensywnych działań zmierzających do poprawy wentylacji. W celu poprawy sytuacji producent wykonuje analizę systemu rozprowadzenia powietrza do wnętrza przedziału pasażerskiego - wyjaśnia Andrzej Rejnson z biura prasowego Metra Warszawskiego.

Rejnson podkreśla, że "pod względem technicznym pociągi zostały poddane sprawdzeniu w procesie certyfikacji". A to oznacza, że Urząd Transportu Kolejowego wydał świadectwa dopuszczenia składów do eksploatacji. - Obecnie pociągi są w okresie gwarancyjnym i wszystkie ewentualne uwagi co do eksploatacji składów oraz obserwacje powodują wprowadzenie korekty przez producenta - dodaje przedstawiciel metra.

Wnętrze pociągu Skoda Varsovia
Wnętrze pociągu Skoda Varsovia
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl

20 nowych pociągów już w eksploatacji

Przetarg na dostawy 37 nowych, jednoprzestrzennych składów metra został rozstrzygnięty w październiku 2019 roku, a umowa na dostawę podpisana została 30 stycznia 2020. Varsovia, bo taką nazwę wybrali warszawiacy dla czeskich pociągów, to jednoprzestrzenny, sześciowagonowy pociąg, który zabierze na pokład nawet półtora tysiąca pasażerów. Jest w nim 230 miejsc siedzących - po 33 miejsca w wagonach czołowych oraz po 41 miejsc w wagonach wewnętrznych.

Do tej pory z Czech do Warszawy dotarły 22 pociągi, z czego 20 dopuszczono już do eksploatacji.

Czytaj także: