Pociąg serii 81 – oznaczony numerem 7 – wyruszył w środę przed północą w podróż do Kijowa. Wagony drogę do stolicy Ukrainy pokonają na lawetach samochodowych. Łącznie Warszawa przekaże do Kijowa 60 wagonów dla tamtejszej podziemnej kolejki - zadeklarował stołeczny ratusz.
Pierwszy pociąg z serii 81 wyjechał ze Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach do Kijowa w środę przed północą, co obserwował reporter TVN24 Paweł Łukasik.
- Jesienią zeszłego roku kijowskie metro zwróciło się do nas z prośbą o pomoc w utrzymaniu eksploatacji pociągów serii 81, które jeżdżą zarówno w metrze w Kijowie, jak i u nas w Warszawie. Po przeanalizowaniu zgłoszonych potrzeb oraz naszych możliwości podjęliśmy decyzję o tym, aby przekazać dziesięć pociągów serii 81. Jest to 60 wagonów - mówiła reporterowi w środę wieczorem Anna Bartoń, rzeczniczka warszawskiego metra.
Wcześniej każdy z wagonów składu został odpowiednio przygotowany do transportu samochodem ciężarowym, a następnie wciągnięty, przy użyciu specjalistycznego sprzętu, na specjalne lawety.
"Wagony są sprawne technicznie"
- Wagony serii 81 woziły pasażerów od samego początku funkcjonowania metra w stolicy. 60 takich wagonów przekazujemy Kijowowi, którego mer – Witalij Kliczko – sygnalizował nam, że tamtejsze metro może stanąć z powodu braku części zamiennych - powiedział jeszcze przed wyruszeniem składów prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. - Wagony są sprawne technicznie. Co prawda niektóre z nich przejechały aż 2,5 miliona kilometrów, ale na pewno będą się dobrze sprawować w Kijowie. Pomogą merowi i całemu miastu w zabezpieczeniu potrzeb transportowych jego mieszkańców – dodał prezydent Warszawy.
W ostatnich tygodniach przed podróżą z wagonów zdemontowane zostały takie urządzenia, jak m.in. elementy SOP (systemu ograniczenia prędkości), rejestratory zdarzeń, aparatura do radiołączności i inne części wyposażenia, które nie są wykorzystywane w kijowskim metrze. Na czas przejazdu zostały zdjęte również lusterka i odbieraki prądu, aby nie uległy uszkodzeniu.
Skład numer 7 pożegnał się z warszawiakami już 29 marca, gdy odbył się jego ostatni przejazd linią M1.
Ratusz podkreślił, że strona ukraińska otrzyma wagony bezpłatnie. Łącznie to 60 wagonów o wartości ponad 40 milionów złotych. Wszystkie posiadają aktualne świadectwa sprawności technicznej.
Najstarszy pociąg zostaje w Warszawie
- Dobra wiadomość jest taka, że najstarszy pociąg – składający się z najstarszych wagonów, numer 2 – zostanie w Warszawie. Na pamiątkę. Natomiast reszta będzie służyła naszym przyjaciołom w Kijowie. A jest w tym pewien paradoks, dlatego że te wagony zostały wyprodukowane pod Moskwą i w Petersburgu, a dzisiaj będą służyły Kijowowi – wyjaśnił prezydent Trzaskowski.
Ostatnie naprawy tego typu wagonów odbywały się w latach 2017-2022. Poszczególne pociągi tej serii mają przejechane od ponad miliona do prawie 2,5 milionów km. Skład numer 7, który w środę wyruszy do Kijowa, złożony jest z wagonów wyprodukowanych w 1994 i 1997 roku i pokonał aż 2,4 miliona kilometrów w tunelach warszawskiej kolei podziemnej.
W sezonach zimowych wysłużone wagony serii 81 zmieniały się w pociągi świąteczne – w ostatnich latach były to składy o numerach 10 i 13. Wielokrotnie brały też udział w ćwiczeniach strażaków i jednostek antyterrorystycznych – zarówno na stacjach, jak też w tunelach warszawskiego metra. Ostatnio 17 kwietnia – podczas antyterrorystycznych działań "Wolf-Ram-23"
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24