Jak podaje ZTM, zmiany zostały wprowadzane od połowy lutego. "Wszystkie autobusy w sieci Warszawskiego Transportu Publicznego są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi" – informuje.
I dodaje, że do listy linii obsługiwanych przez niskopodłogowe autobusy dołączyły linie lokalne "L". Do tej pory nie wszystkie pojazdy jeżdżące na trasach "elek" miały wejście z niską podłogą - do ich obsługi kierowane były pojazdy należące do niewielkich lokalnych firm, w tym także mikrobusy i autobusy turystyczne.
Niskopodłogowe hybrydy do Prażmowa
Z informacji przekazanych przez ZTM wynika, że ostatnią gminą obsługiwaną przez wysokopodłogowe autobusy był Prażmów w powiecie piaseczyńskim. "W lutym, w ramach nowej umowy, również na liniach L17 i L19 zaczęły kursować pojazdy z niską podłogą z logo Warszawskiego Transportu Publicznego. Obecny operator, firma PKS Polonus, skierowała do obsługi dwunastometrowe niskopodłogowe autobusy hybrydowe marki Volvo" - podaje ZTM.
Zmieniły się także wymagania wobec przewoźnika. Wszystkie autobusy muszą mieć jednolitą kolorystykę i klimatyzację.
Pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus - trzyosiowy neoplan - pojawił się na warszawskich drogach w 1994 roku. W kolejnych latach liczba niskopodłogowców rosła, co pozwalało wycofywać wysłużone ikarusy i jelcze. Od 2013 roku po stolicy jeżdżą wyłącznie autobusy z obniżoną podłogą.
Przetarg na 160 ekologicznych autobusów
Na tym nie koniec zmian. W połowie stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na dostawę 160 niskoemisyjnych, pojazdów napędzanych gazem CNG i LNG. Według zapowiedzi ratusza, przyjadą do stolicy w latach 2021-2022.
"Jako pierwsze w 2021 roku mają być dostarczone autobusy napędzane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Będzie to 70 pojazdów: 40 o długości 12 metrów i 30 przegubowych. W kolejnym roku przyjdzie czas na gazowce napędzane paliwem skroplonym (LNG). 90 autobusów będzie dostarczanych wyłącznie w wersji przegubowej" – informował ratusz.
Wszystkie autobusy będą wyposażone w biletomaty, klimatyzację, elektroniczną informację, systemy przeciwpożarowe, monitoring i udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, niewidomych i niedowidzących.
"Pod koniec roku 2022 flota autobusów gazowych powinna osiągnąć w MZA 305 egzemplarzy. Tabor nisko- i zeroemisyjny będzie uzupełniało 160 autobusów elektrycznych i cztery hybrydowe" - przekazał ratusz. Mimo tych zakupów wciąż dominować będą pojazdy napędzane silnikami diesla, ponieważ całą flotę MZA stanowi ponad 1400 autobusów.
Na tvnwarszawa.pl pisaliśmy pod koniec stycznia o podsumowaniu 2019 roku przez ZTM:
ZTM o podwyżkach cen biletów i "cięciach" kursów
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa