OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE >>>
Drogowcy szukali tymczasowego operatora Veturilo tylko na rok 2021. Oferty przetargowe otworzyli pod koniec listopada. Jedyną złożył Nextbike, który - w wariancie podstawowym - wycenił tę usługę na prawie 14,3 miliona złotych. Zarząd Dróg Miejskich planował wydać na ten cel 13,5 miliona złotych, więc propozycja przekraczała budżet o prawie 800 tysięcy. Istniało zagrożenie, że jeżeli w miejskiej kasie nie znajdą się środki na zawarcie umowy, w przyszłym roku roweru miejskiego nie będzie. Ostatecznie pieniądze dorzuciła Rada Warszawy na grudniowej sesji.
- Przetarg został rozstrzygnięty – przekazał nam we wtorek przed południem rzecznik ZDM-u Jakub Dybalski.
Dobre wieści potwierdził również prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. "Wiosną rowery miejskie powrócą na ulice @warszawa. Rozstrzygnęliśmy przetarg na tymczasową obsługę systemu #Veturilo w roku 2021" – poinformował na Twitterze. Dodał, że dzięki tymczasowemu rozwiązaniu mieszańcy nie stracą możliwości korzystania z miejskich rowerów, a ratusz zyska czas na przygotowanie docelowego systemu w rozbudowanej odsłonie.
Postępowanie "pomostowe"
Poszukiwania nowego operatora Veturilo są związane z wygaśnięciem wraz z końcem 2020 roku czteroletniej umowy z Nextbike. W maju firma złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości, ale - zgodnie z umową - do końca sezonu, czyli 30 listopada, system działał bez zmian. Cezary Dudek z biura prasowego Nextbike przekazał nam jednak w listopadzie, że wniosek o ogłoszenie upadłości został odrzucony, a spółka znajduje się obecnie w procesie restrukturyzacji. Stąd kontynuacja działań i wzięcie udziału w przetargu pomostowym.
Drogowcy od początku określali postępowanie pomostowe jako opcję awaryjną, bo na początku października unieważniony został docelowy przetarg na nowego operatora Veturilo. - Ofertę złożyła tylko jedna firma z Hiszpanii – zaproponowała kwotę 160 milionów na osiem lat. Ostatecznie to postępowanie unieważniliśmy i - żeby Veturilo zachowało ciągłość - wymyśliliśmy właśnie przetarg pomostowy. To pomysł na sprawdzenie, jak sytuacja będzie wyglądała po pandemicznym czasie, jak będą te rowery wypożyczane. Daje to też czas na przygotowanie nowego Veturilo – zaznacza Dybalski.
System pomostowy ma działać od marca 2021 roku. Przetarg obejmował dotychczasową liczbę stacji (331) i standardowych rowerów (4870). Dopuszczał, by oferent zaproponował zarówno system stacyjny działający na obecnych zasadach, jak i zmodyfikowany – stacje bez terminali, rowery wyposażone w komputer umożliwiający wypożyczenie.
Ponad 400 stacji i 5700 rowerów
Nextbike działa na polskim rynku od 2011 roku, zajmując się dostarczaniem i prowadzeniem samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich. Firma współpracuje z samorządami, tworząc i rozbudowując systemy rowerowe w Polsce. Warszawski system Veturilo uznawany jest za jeden z największych i najpopularniejszych. Do dyspozycji rowerzystów jest prawie 400 stacji i ponad 5700 rowerów.
Autorka/Autor: mp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl