Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na budowę linii tramwajowej do Wilanowa. Zgłosiło się siedem firm. Najtańsza propozycja ponad dwukrotnie przekracza przewidziany na tę inwestycję budżet.
Przetarg w formule "zaprojektuj i zbuduj" dotyczy budowy linii tramwajowej na odcinkach od Puławskiej do ul. Św. Bonifacego i pętli Stegny oraz od ul. Św. Bonifacego do ul. Branickiego. Swoje oferty zgłosiło siedem firm.
Najniższą kwotę zaproponował Budimex - 945 mln 527 tys. zł. Mniej niż miliard zaproponowało jeszcze tylko konsorcjum firm Balzola Polska oraz Lantania - 973 mln 623 tys. zł. Pozostałe oferty opiewają na kwoty przewyższające pułap miliarda: PORR - 1 mld 218 mln 438 tys., ZUE - 1 mld 222 mln 231 tys., Trakcja - 1 mld 230 mln, Strabag - 1 mld 778 mln 989 tys., Gülermak - 1 mld 820 mln 447 tys.
Będzie jeszcze aukcja elektroniczna
Wszystkie przedstawione oferty mocno przewyższają przewidziany na tę trasę budżet. Rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz przekazał nam, że miasto zabezpieczyło na ten cel około 495 milionów złotych.
Tramwajarze liczą, że kwotę uda się zbić. - Ostateczna cena nie jest jeszcze jednak znana, bo wykonawcy którzy złożyli oferty, będą uczestniczyli w aukcji elektronicznej. Dotychczasowe doświadczenie pozwala oczekiwać, że w wyniku przewidzianej aukcji ceny zostaną obniżone - zastrzegł Dutkiewicz. Przekazał również, że aukcja ma się zakończyć w ciągu "najbliższych kilku tygodni".
Raczej nie należy się spodziewać unieważnienia przetargu. - Wiemy jakie są doświadczenia w innych miastach, gdzie przetargi były unieważniane, a potem jeszcze raz ogłaszane. Tracono czas, a cena była taka sama - dodał rzecznik TW.
Spółka bierze pod uwagę etapowanie inwestycji. - Ze względu na to, że jest to inwestycja dofinansowana ze środków Unii Europejskiej, musimy ją wykonać w pełnym zakresie, czyli od Branickiego w Wilanowie aż do Rakowieckiej. Jednak z różnych przyczyn możemy wykorzystać tu mechanizm etapowania. Co ważne, to nam pozwoli rozpocząć tę inwestycję - podkreślił.
Tramwaj do Wilanowa
Przetarg na tramwaj do Wilanowa ogłoszono we wrześniu. Ośmiokilometrowa trasa zacznie się na Puławskiej przy Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie trasa będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Planowana są również 800-metrowa odnoga trasy ulicą Św. Bonifacego do pętli autobusowej na Stegnach (druga odnoga powstanie w ulicy Gagarina, ale nie w ramach tej umowy).
Już w sierpniu informowaliśmy, że tory do Wilanowa mogą powstawać kawałkami. W mediach pojawiła się informacja, że w przypadku wysokich cen odnoga w kierunku Stegien, a także odcinek w kierunku Wilanowa, za skrzyżowaniem Sobieskiego z św. Bonifacego mogą powstać w późniejszym terminie.
Powiązana z budową trasy tramwajowej z Mokotowa do Wilanowa jest również odnoga w ciągu ulicy Gagarina. To inwestycja prowadzona wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, bo przy okazji powstanie kolektor ściekowy. Umowa na realizację tej inwestycji w formule "Zaprojektuj i buduj" została podpisana z konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów i Balzola w maju ubiegłego roku. Jak zapowiadał rzecznik TW pierwsze prace na tym odcinku mają rozpocząć się na przełomie tego i przyszłego roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie