Sprawne przejazdy z linii radomskiej na linię obwodową zapewni nowy wiadukt kratownicowy wybudowany w ramach inwestycji na Warszawie Zachodniej. Będzie bezpośrednie połączenie z Radomia, Warki i Piaseczna m.in. do Warszawy Młynowa i Warszawy Gdańskiej na linii obwodowej - przekazał rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski.
12 marca pociągi pojadą po nowym wiadukcie kolejowym wybudowanym w ramach inwestycji na stacji Warszawa Zachodnia. - Obiekt umożliwi bezpośrednie połączenie linii radomskiej z linią obwodową. Zapewnione zostaną sprawne połączenia między Radomiem, Warką i Piasecznem a Modlinem, Legionowem i Wieliszewem - tłumaczy w komunikacie rzecznik PKP PLK.
1700 ton
Jak opisuje, nowy obiekt to "konstrukcja kratownicowa o długości 120 metrów, wysokości 16 metrów i wadze 1700 ton". Na wiadukcie są dwa tory i sieć trakcyjna. Zamontowany został dodatkowy rozjazd, który zwiększa przepustowość stacji i możliwości połączeń od strony linii radomskiej. - Jego budowa odbywała się etapami. Najpierw obok toru powstała konstrukcja wiaduktu, która potem została nasunięta na betonowe elementy starego wiaduktu "skrzynkowego". Na koniec betonowe elementy zostały usunięte, a na wiadukcie ułożono tory i sieć trakcyjną. Końcowym etapem tej części inwestycji były próby obciążeniowe. Prace – przy odpowiednim zabezpieczeniu, odbywały się bez wstrzymywania ruchu pociągów - wskazuje Jakubowski.
Zapewnia też, że uruchomienie nowego wiaduktu umożliwi wykonawcy kontynuowanie dużego zakresu prac pomiędzy przystankiem Warszawa Aleje Jerozolimskie a Warszawą Zachodnią. Zmiany w kursowaniu pociągów mają charakter tymczasowy.
Co się zmieni?
Od 12 marca pociągi jadące od strony linii radomskiej będą wjeżdżały na linię obwodową. Składy regionalne i aglomeracyjne będą zatrzymywały się przy peronie numer 9 stacji Warszawa Zachodnia, a następnie na przystankach: Warszawa Wola, Młynów, Koło, Powązki i na stacji Warszawa Gdańska.
- Sprawną komunikację zapewnią dwa węzły przesiadkowe, które łączą kolej z transportem miejskim. Na Warszawie Młynów jest możliwość szybkiej przesiadki w drugą linię metra. Natomiast na Warszawie Gdańskiej podróżni z peronów będą mogli przejść do metra, tramwajów i autobusów - podaje Jakubowski.
Część pociągów z linii radomskiej zakończy swój bieg na stacji Warszawa Główna. Stąd podróżni będą mogli dojechać do centrum stolicy, wybierając autobusy i tramwaje.
Prace na stacji Warszawa Zachodnia
Na stacji Warszawa Zachodnia kontynuowane są prace przy rozbudowie przejścia podziemnego, przebudowie peronów i budowie nowego zadaszenia. W ramach inwestycji pod stacją powstaje także przestrzeń pod przystanek i linię tramwajową.
Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, tory, rozjazdy i sieć trakcyjna.
Projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia" wart jest około 2 miliardy złotych.
Źródło: tvnwarszawa.pl