"Zbliża się dzień otwarcia nowego odcinka metra M2 na Targówku, czyli dwóch stacji na Bródnie (Kondratowicza i Bródno) i jednej na Zaciszu (Zacisze). Ich uruchomienie będzie wiązało się z korektami tras komunikacji naziemnej, aby jak najlepiej wykorzystać najsprawniejszy środek transportu, jakim jest metro, i jednocześnie zapewnić optymalną sieć połączeń lokalnych" - zapowiadał w komunikacie Zarząd Transportu Miejskiego.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapowiedział, że nowe stacje metra: Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno zostaną otwarte dla pasażerów w środę 28 września. Z kolei, jak przekazał tvnwarszawa.pl Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM, zapowiadane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji naziemnej wejdą w życie w sobotę 1 października.
W godzinach porannego szczytu z ulicy Kondratowicza w kierunku Pragi i centrum w ciągu godziny wyruszy kilkanaście pociągów. Jak podkreśla ZTM, składy mogą przewieźć około 30 tys. pasażerów czyli dwa razy więcej niż wszystkie kursujące tam autobusy i tramwaje. Podróż do centrum, na ulicę Świętokrzyską, zajmie tylko około 20 minut.
Propozycje zmian w komunikacji po otwarciu metra omawiano z mieszkańcami podczas konsultacji społecznych. Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, że wszystkie wnioski i uwagi dotyczące relacji, w których podróżują mieszkańcy, ich propozycje nowych połączeń zostały przeanalizowane i "nałożone" na siatkę możliwych podróży z metrem już kursującym na dłuższej trasie. Dodatkowym założeniem było wykorzystanie wprowadzanych modyfikacji do poprawy połączeń między osiedlami i dzielnicami w tej części prawobrzeżnej Warszawy.
Jedne linie będą kursować normalnie, inne czekają niewielkie zmiany
Trasy linii tramwajowej 25 i autobusowej 314 nie zmienią się. Autobusy linii 112, 169, 409 i 500 wrócą na trasy sprzed budowy metra. Linia 134 nadal łączyć będzie wschodnią Białołękę z Marymontem i stacją metra linii M1.
Niewielkie zmiany zostaną wprowadzone dla autobusów linii 145 i 156 - tak, aby jak najlepiej dowoziły mieszkańców do stacji metra Kondratowicza. Dodatkowo autobusy linii 156 zostaną skierowane na Dworzec Wschodni przez osiedle Wilno, tam także od stacji metra dojadą autobusy linii 356. Do Dworca Centralnego z Białołęki nadal dojadą autobusy linii 160. Do linii metra M2 na osiedlu Bródno zostaną skierowane autobusy linii 104, 134 (w weekendy), 176, 199, 204, 240, 245, 256 i 527. Wydłużona zostanie też linia 326, która łączyć będzie teraz obie linie metra.
Mieszkańcy wschodniej Białołęki zyskają nowe połączenia
Główną linią dojazdową do metra ze wschodniej Białołęki pozostanie linia 527 – autobusy będą jeździły najkrótszą trasą do najbliższej stacji M2 czyli Kondratowicza. Mieszkańcy Białołęki zyskają także wiele nowych połączeń, np. nowa linia 226 połączy wschodnią Białołękę z metrem linii M2 na osiedlu Bródno, a autobusy nowej linii 233 pojadą przez cały tydzień z Tarchomina na Kępę Tarchomińską. Mieszkańcy wschodniej Białołęki będą mieli zapewniony dojazd do dwóch linii metra M1 i M2.
Usprawniony będzie także dojazd do metra z sąsiednich miejscowości – autobusy z Marek i Ząbek czyli 145, 199, 240 i 245 przejadą obok stacji metra Kondratowicza (linia 240 skończy przy niej swoją trasę).
Autobusy które zastąpi metro
Przestaną jeździć autobusy linii 412 i E–9 – ich relacje zastąpią inne linie oraz metro. Trasa linii 118 zostanie skrócona – autobusy nie będą jeździły na prawy brzeg Wisły, bo najszybszym połączeniem Powiśla z Bródnem będzie metro. Tramwaje uruchomionej na czas budowy metra linii 41 jako linia 17 pojadą w dni powszednie od al. Jana Pawła II na Tarchomin, co poprawi połączenie zachodniej Białołęki z centrum i Mokotowem. Z Bródna w al. Jana Pawła II (do ronda ONZ) najszybciej będzie można dojechać metrem.
Jeśli będzie potrzeba, będą korekty
Nowe trasy i połączenia będą obserwowane przez Zarząd Transportu Miejskiego. "Analizie poddane zostaną dane z bramek metra, ze zliczarek w autobusach oraz z tramwajów. Dzięki danym z liczników pasażerów zamontowanych w pojazdach, będzie wiadomo ile osób wsiada i wysiada na konkretnych przystankach, na jakich odcinkach tras ilu jest pasażerów, jakie są popularne przystanki, na których odbywa się duża wymiana pasażerów. Te dane pozwolą na ocenę wprowadzonych rozwiązań i wskażą kierunek ewentualnych korekt" - tłumaczy w komunikacie ZTM.
Autorka/Autor: mg/r
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie