Wodociągowcy podsumowali postępy na budowie kolektora wiślanego wzdłuż Wisłostrady. W ubiegłym tygodniu tarcza Barbara przebiła się do komory odbiorczej na wysokości estakad bielańskich. Łącznie kolektor będzie miał prawie 10 kilometrów długości.
Budowa kolektora wiślanego rozpoczęła się pod koniec ubiegłego roku. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Komunikacji opublikowało w mediach społecznościowych film, na którym uwieczniono moment przebijania się tarczy. "Tarcza Barbara drążąca kolektor wiślany w ubiegłym tygodniu przebiła się do komory odbiorczej na wysokości estakad bielańskich i zakończyła przewiert drugiego z trzech odcinków II etapu budowy kolektora. Odcinek ten liczył ponad 600 metrów. Barbara wydrążyła już łącznie 3,4 kilometra z 5,5 kilometrów tego etapu inwestycji" - informują wodociągowcy.
I dodają, że tarcza jest już przygotowywana do rozpoczęcia drążenia na kolejnym odcinku - od komory na wysokości Centrum Olimpijskiego w kierunku mostu Gdańskiego.
Jak informowaliśmy kilka dni temu na tvnwarszawa.pl, w związku z kolejnym etapem prac pojawiły się zmiany w organizacji ruchu na Wisłostradzie. Na jezdni w kierunku Łomianek kierowców czekają dwa zwężenia. Wyłączone są kilkusetmetrowe odcinki prawego pasa ruchu. Tymczasowa organizacja ruchu będzie obowiązywała do trzeciego kwartału przyszłego roku.
Kolektor będzie miał niemal 10 kilometrów długości
Kolektor o długości 9,5 kilometra jest wykonywany metodą mikrotunelingu. A to oznacza, że za głowicą drążącą tunel pod ziemię wpychane są kolejne elementy rurociągu. Całość będzie umieszczona na głębokości od sześciu do 15 metrów pod powierzchnią wzdłuż ulic: Wybrzeże Kościuszkowskie, Wybrzeże Gdańskie i Wybrzeże Gdyńskie. Jego podstawowa średnica wyniesie 3,2 metra, dzięki czemu będzie w stanie pomieścić około 50 tysięcy metrów sześciennych wód opadowych i ścieków.
"Kolektor wiślany zwiększy pojemność retencyjną stołecznej sieci kanalizacyjnej - będzie nie tylko transportował ścieki z lewobrzeżnej Warszawy, ale także czasowo zmagazynuje nadmiar wód opadowych, przez co ograniczy ryzyko podtopień i uruchamiania się przelewów burzowych" - wyjaśnia MPWiK.
Inwestycję realizuje firma Budimex. Zgodnie z harmonogramem ma być gotowa pod koniec 2023 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: MPWiK / Facebook