Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęły się prace budowlane ostatniego odcinka linii M2, czyli stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin - wraz ze stacją Techniczno-Postojową. Wykonawcy udało się już usunąć większość tzw. kolizji infrastruktury podziemnej i na najbardziej zaawansowanej stacji Karolin rozpoczął się etap prac konstrukcyjnych.
Najpierw powstają ściany podziemnej konstrukcji
Jak opisuje Metro Warszawskie, stacje linii M2 są budowane w technologii ścian szczelinowych. Polega ona na tym, że najpierw powstają ściany podziemnej konstrukcji, a następnie strop, płyta pośrednia i denna. Obecnie rozpoczęły się prace przy budowie ścian stacji C1 Karolin. Specjalna głębiarka wybiera ziemię z wąskiego wykopu, który przed osuwaniem ziemi zabezpieczany jest bentonitem – zawiesiną o podobnej gęstości co grunt. Następnie, gdy wykop osiągnie swoją pełną głębokość, za pomocą dźwigu umieszcza się w nim klatkę zbrojeniową i zalewa betonem.
Cały proces musi odbywać się nieprzerwanie. Maszyny na tym etapie pracują niemal 24 godziny na dobę.
Według zapowiedzi urzędników, w kolejnych tygodniach budowa ścian szczelinowych rozpocznie się także na placach budowy stacji Chrzanów i Lazurowa.
Bemowski odcinek metra będzie ostatni
Na prawie czterokilometrowym, zachodnim odcinku M2 zaprojektowano trzy stacje pasażerskie. Stacja C3 Lazurowa znajduje się po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin powstanie pod Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin. Tu zakończy się druga linia metra.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa