Trwa rozruch technologiczny dwóch ogromnych tarcz TBM, które będą drążyły tunele bemowskiego odcinka linii M2 na Karolin. Ratusz pokazał w poniedziałek początek prac. Tarcze Anna i Krystyna ważą po 650 ton - tyle, ile trzy samoloty pasażerskie i będą pracowały przez 24 godziny.
Miesiąc temu ważące 650 ton tarcze TBM o imionach Anna i Krystyna zostały w częściach sprowadzone pod ziemię na powstającej stacji metra Karolin. Teraz pora na kolejny etap, czyli rozruch technologiczny maszyn, które czekają już na rozpoczęcie prac.
Trzy stacje dołączą do sieci metra
- Dzisiaj w sposób spektakularny chcemy pokazać, jak zaczyna się praca nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku drugiej linii metra. Powinien być gotowy w 2026 roku. W ten sposób zakończymy budowę linii M2, a kolejne trzy stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin dołączą do sieci metra, która będzie liczyła wówczas 46 kilometrów, z 42 stacjami - powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej na stacji metra. - Sukcesywnie rozbudowujemy sieć metra w Warszawie, ponieważ komunikacja miejska to nasz absolutny priorytet. Dlatego rozpoczęliśmy już prace nad trzecią i czwartą linią, zarówno jeżeli chodzi o projekt w przypadku trzeciej linii, jak również prace koncepcyjne w przypadku czwartej linii - dodał prezydent stolicy.
Ratusz podkreśla, że tak duże inwestycje, jak budowa kolejnych stacji i linii metra, nie mogą się obejść bez wsparcia funduszami unijnymi.
- Obecnie projekt budowy metra jest oceniany w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli pomyślnie przejdzie ten proces, to z Unii Europejskiej popłyną do Warszawy spore fundusze, aż jeden miliard i 125 milionów złotych dofinansowania na rozbudowę metra, na co czekają wszyscy warszawiacy - mówiła Agnieszka Marciniak z CUPT.
Będą pracować 24 godziny na dobę
Na stacji metra Karolin konfigurowane są systemy obu tarcz TBM, czyli elementy mechaniczne, elektroniczne i hydrauliczne, których spójne działanie zapewni prawidłową oraz bezpieczną pracę pod ziemią. Potem przyjdzie czas na ostatnie testy urządzeń. Jeżeli zakończą się pozytywnie, tarcze będą mogły - już w sierpniu - ruszyć w drogę. Każda z nich będzie miała do pokonania ponad trzy kilometry trasy: ze stacji Karolin aż za stację Lazurowa, gdzie budowa połączy się z funkcjonującym już odcinkiem linii M2 przy stacji Bemowo.
Długość obu tuneli, które mają powstać, to 3202 metry i 3196 metrów. Tarcze TBM ułożą aż 3800 prefabrykowanych pierścieni. Maszyny drążące będą pracować 24 godziny na dobę - zatrzymają się jedynie w razie wymiany ostrzy tnących, koniecznych prac serwisowych na tarczy lub wystąpienia nieprzewidywalnych warunków gruntowych. "Jedna tarcza waży ok. 650 ton, czyli tyle, co niemal trzy samoloty pasażerskie Boeing 787-8 Dreamliner. Z kolei waga samego koła skrawającego to 57 ton - dla porównania czołg Abrams waży 62 tony. Dlatego do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych, a pracę tarcz nadzoruje w systemie czterozmianowym 12-osobowa załoga" - wylicza ratusz.
Kiedy metrem na Karolin?
Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ulicą Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Oddanie do użytku trzech stacji pasażerskich i stacji techniczno-postojowej planowane jest w 2026 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa