Radni pytają o sklepy na bemowskich stacjach metra. Urzędnicy: będą, ale tylko przy węzłach przesiadkowych

Postęp prac na budowie stacji Bemowo
Postęp prac na budowie stacji Bemowo
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Radni pytają, dlaczego nie będzie punktów usługowych i lokali handlowych na trzech stacjach bemowskiego odcinka metra. "To całkowicie niezrozumiała i nielogiczna decyzja" – napisali w interpelacji do władz miasta z nadzieją na dokonanie zmian. Ale okazuje się, że na nie już za późno.

Radni z Bemowa: Aleksandra Śniegocka-Goździk, Maciej Bartosik, Iwona Łoboda i Marek Lipiński zapytali w interpelacji o projekt stacji metra C03-Lazurowa, C02-Chrzanów i C01 -Karolin, które, jak wskazali, nie będą posiadać na swoim terenie punktów usługowych i lokali handlowych.

Metro na Bemowie bez punktów usługowych

"Biorąc pod uwagę, że stacja C03 i C01 będą punktami przesiadkowymi dla osób z powiatu zachodniego, a stacja C02 zlokalizowana będzie w centrum osiedla Chrzanów, czyli na jednej z najbardziej zaludnionych przestrzeni w dzielnicy Bemowo, decyzja pozbawiająca te stacje wyżej wskazanych punktów jest dla nas całkowicie niezrozumiała i nielogiczna" – napisali radni. Za przykład podali stację metra Kabaty oddaną do użytku wiele lat temu, gdzie przewidziano punkty usługowe i handlowe, mimo że wokół nie było tak zwartej zabudowy, jaka jest teraz na terenie osiedla Chrzanów.

W odpowiedzi miasta na interpelację czytamy, że lokale handlowe i użytkowe dla stacji CO1 Karolin i C03 Lazurowa na odcinku bemowskim "zostały przewidziane zgodnie z koncepcją architektoniczną w budynkach węzłów przesiadkowych znajdujących się przy ww. stacjach". Jak dowiadujemy się dalej z pisma, węzły przesiadkowe wraz z parkingami P&R powstaną w ramach odrębnego od budowy III etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra.

Na zmiany już za późno

O to, czy można jeszcze coś zmienić, zapytaliśmy wykonawcę – firmę Gulermak. Jej rzecznik Bartosz Sawicki odpowiedział: - Nie ma już możliwości wprowadzenia już jakichkolwiek zmian w projekcie. Złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę wszystkich stacji w grudniu. Jakiekolwiek przeprojektowanie wiązałoby się z koniecznością stworzenia tych projektów na nowo, złożenia tych wniosków na nowo i ponownego oczekiwania na decyzje administracyjne. Nie mieliśmy tego przewidzianego w kontrakcie.

Metro Warszawskie nie odpowiedziało nam, dlaczego nie będzie lokali usługowych i handlowych na nowych stacjach. Rzeczniczka Anna Bartoń napisała jedynie: "Zgodnie z przyjętą koncepcją lokale handlowe będą zlokalizowane w budynkach węzłów przesiadkowych znajdujących się przy stacjach. Obecnie trwa procedura związana w wydaniem pozwoleń na budowę. Integralną częścią dokumentacji są projekty budowlane stacji. Na chwilę obecną nie jest możliwe wprowadzenie zmian".

Budowa drugiej linii metra na Bemowie

W ramach budowy II linii metra na Bemowie stacja C03 Lazurowa zostanie zlokalizowana po południowej stronie Górczewskiej, w rejonie Lazurowej, C02 Chrzanów powstanie w rejonie skrzyżowania Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem Człuchowskiej, a stacja C01 Karolin w rejonie Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Wydłużenie metra na dalekie Bemowo ułatwi codzienne podróże mieszkańcom Jelonek i Chrzanowa. Druga linia metra połączy Bemowo z Targówkiem i będzie liczyć w sumie 21 stacji. Jak informowaliśmy w połowie sierpnia, gotowy jest odcinek liczący 13 stacji pomiędzy Wolą a Targówkiem. Równolegle trwa budowa nowych stacji na Bródnie i na Bemowie. Na lewym i prawym brzegu powstanie ich łącznie pięć: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo. Pierwsi pasażerowie mają z nich korzystać w drugiej połowie 2022 roku.

Czytaj także: