Policja rzeczna, wstrzymany ruch dla łodzi i rowerzystów oraz kilka godzin żmudnej pracy - wszystko po to, by przeciągnąć nad Odrą 7-tonową linę, po której będzie wkrótce kursować wrocławska kolejka gondolowa.
- To bardzo trudna operacja ze względów logistycznych. Lina jest ciężka i długa. Trzeba było wstrzymać ruch na rzece i wyznaczyć alternatywną trasę dla pieszych i rowerów - mówi Marek Kalkowski, kierownik budowy kolejki gondolowej, która powstaje nad Odrą.
Ciężko i powoli
"Polinka", bo tak nazywa się wrocławska gondolowa kolejka, połączy Wybrzeże Wyspiańskiego z ul. Na Grobli po drugiej stronie rzeki. Wtorkowe przeciąganie liny to kolejny etap budowy, w którym brało udział kilkunastu robotników.
- Lina waży 7 ton, więc przetaczaliśmy ją nisko i powoli - wyjaśnia Kalkowski.
- Jutro będzie przeciągana druga lina, tak, aby ruch mógł odbywać się wahadłowo. Planujemy, że wagoniki pojawią się w ciągu najbliższych dwóch tygodni - precyzuje Agnieszka Niczewska, rzecznik prasowy Politechniki Wrocławskiej.
Gondolką na wykłady
Budowa pierwszej wrocławskiej kolejki gondolowej ma zakończyć się we wrześniu. Pierwsi pasażerowie skorzystają z niej już na początku października. Na trasie będą kursowały dwa wagoniki. Każdy z nich jednorazowo pomieści 15 osób. Długość kolejki to około 450 metrów, a podróż nad Odrą potrwa około 2 minut.
- Gondolki będą działały przez cały rok. Jedynie wiatry wiejące z prędkością 90-200 km/h mogłyby ją zatrzymać. Ale na szczęście takie warunki we Wrocławiu nie występują - wyjaśnia prof. Antoni Szydło, który pracował przy projekcie kolejki.
Stacje powstaną na Wybrzeżu Wyspiańskiego, gdzie znajduje się kampus główny Politechniki Wrocławskiej i przy ul. Na Grobli w pobliżu kompleksu edukacyjno-badawczego Geocentrum.
Studenci i naukowcy bezpłatnie
Przejazd dla studentów i pracowników uczelni będzie darmowy, a pozostałe osoby będą musiały kupić bilet. Obecnie trwają jeszcze negocjacje dotyczące jego ceny.
Budowa kolejki jest wspólnym przedsięwzięciem Politechniki Wrocławskiej i władz miasta. Całkowity koszt inwestycji to 12,7 mln zł.
Autor: balu / Źródło: TVN 24 Wrocław
Źródło zdjęcia głównego: TVN24/PWR