Na wtorek, na godzinę 7.45 stołeczny ratusz zaprosił dziennikarzy na spotkanie z okazji otwarcia linii tramwajowej do Wilanowa. Odbędzie się ono na peronach terminala końcowego trasy przy skrzyżowaniu Branickiego i alei Rzeczpospolitej. Stamtąd tramwaj, już z pasażerami, pomknie w kierunku Mokotowa i Śródmieścia.
W części oficjalnej otwarcia inwestycji wezmą udział: prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, przewodnicząca Rady Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska, przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
W pierwszych miesiącach funkcjonowania trasy tramwaje wciąż będą przejeżdżać obok placu budowy. Według założeń, po zakończeniu wszystkich robót tramwaj z Wilanowa ma dowozić pasażerów w 25 minut do centrum.
Wzdłuż linii zostało jeszcze wiele do zrobienia. Kierowcy wciąż będą korzystać z tymczasowych przejazdów przez torowisko. Wraz z uruchomieniem linii nie zostanie wprowadzony na skrzyżowaniach priorytet dla tramwajów. Urzędnicy zapowiedzieli, że zgodnie z obowiązującym aktualnie harmonogramem prace przy układzie drogowym mają zakończyć się na przełomie III i IV kwartału 2025 roku.
Dwie linie na nowej trasie
Trasę do Miasteczka Wilanów obsłużą dwie linie tramwajowe: 14 i 16. Z kolei jej odnogą w kierunku pętli Stegny pojadą tramwaje oznaczone numerem 19. To ma nastąpić - według ostatnich zapowiedzi - latem przyszłego roku.
Tydzień temu urzędnicy ogłosili pakiet zmian w sieci komunikacji miejskiej. Po uruchomieniu tramwaju inaczej pojedzie kilkanaście linii autobusowych, niektóre zostaną zlikwidowane. Przetasowania w rozkładach mają być jednak wprowadzane stopniowo. O szczegóły zapytaliśmy w Zarządzie Transportu Miejskiego.
- Wprowadzanie nowych tras będzie rozłożone w czasie – z chwilą otwarcia trasy na tory wyjadą tramwaje linii 14 i 16 a przestaną jeździć 35. Od 1 listopada zakończy się kursowanie autobusów linii 522 oraz 519 na trasie skróconej, między Śródmieściem i Wilanowem. Zasadnicze zmiany zostaną wprowadzone od 16 listopada. Nadal będą się toczyły prace przy odtwarzaniu i budowie ulic, co także będzie miało wpływ na bieżący układ komunikacyjny i niektóre autobusy pojadą trasami objazdowymi - przekazał Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM. - Po wprowadzeniu zmian będziemy potrzebowali około 15 autobusów mniej. Autobusy te będą wykorzystywane w miarę potrzeb do obsługi innych linii w sieci Warszawskiego Transportu Publicznego - dodał.
Czytaj więcej: Wkrótce tramwaje dotrą do Wilanowa. Ratusz ujawnia szczegóły
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl