Z Marszałkowskiej "wykroją" ścieżki rowerowe i miejsca parkingowe

Drogowcy wyznaczą na Marszałkowskiej ścieżki rowerowe
Źródło: Mateusz Szmelter/ tvnwarszawa.pl

Bezpieczne drogi dla rowerów, około nowych 50 miejsc parkingowych, przystanek komunikacji miejskiej bliżej Rotundy to główne założenia zmian planowanych na ul. Marszałkowskiej. Będą one możliwe dzięki zwężeniu bardzo szerokich skrajnych pasów ruchu.

Zmiany mają wynikać z realizacji zwycięskiego projektu do budżetu obywatelskiego "Marszałkowska na rowerze" Michała Harasimowicza z Forum Rozwoju Warszawy.

Projekt zakłada na ul. Marszałkowskiej, na odcinku od Al. Jerozolimskich do Świętokrzyskiej, wydzielenie z szerokiej arterii bezpiecznych, odseparowanych donicami dwukierunkowych dróg rowerowych (w drugim wariancie jest mowa o jednokierunkowych). Ścieżki mają być połączone z już istniejącymi trasami rowerowymi na ul. Świętokrzyskiej.

Marszałkowska nieprzyjazna rowerzystom

- Obecnie ul. Marszałkowska jest bardzo nieprzyjazna dla ruchu rowerowego. W kierunku na północ wymagana jest jazda środkiem 12-metrowej jezdni. Spora część rowerzystów łamie przepisy ruchu drogowego jeżdżąc buspasem, bądź po chodniku – uzasadniał projektodawca.Teoretycznie projekt powinien być zrealizowany w tym roku, jednak prawdopodobnie rozpoczęcie inwestycji przesunie się na 2017.

- Związane jest to z budową wjazdu w nową ulicę w kwartale przy Pałacu Kultury, gdzie ma powstać Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Chcemy skoordynować te zadania, aby negatywnie nie wpływały na siebie - mówi nam Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, jednocześnie pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej.

Kierowcy nie stracą

Puchalski zapewnia, że zmiana organizacji ruchu nie zaszkodzi zmotoryzowanym, przeciwnie - oni także na niej skorzystają.

- Nie będzie to zabranie pasa dla kierowców. Prawy pas Marszałkowskiej ma 6 m szerokości, co daje możliwości wyznaczenia dwukierunkowej drogi dla rowerów. Natomiast pas po stronie Pałacu Kultury jest totalnie niezagospodarowany. Zarówno tam, jak i po stronie domów towarowych zaplanowano około 50 nowych miejsc parkingowych. W ścisłym centrum jest ich deficyt, dlatego każde nowe będzie wartością dodaną tego projektu - tłumaczy Puchalski.

Inwestycja ma także ułatwić podróżnym dostęp do przystanków autobusowych. Projekt zakładał budowę drogi rowerowej tylko po stronie od domów towarowych, natomiast drogowcy zdecydowali o wytyczeniu jej także od strony Pałacu Kultury.

- Zwiększy się koszt inwestycji z zaplanowanych wcześniej 520 tys. zł. Na razie jednak nie wiemy do jakiej kwoty - mówi Paweł Olek z Zarządu Dróg Miejskich. - Będziemy chcieli zachować trzy pasy jezdni. Miejsca parkingowe powstaną punktowo. Zyskają także podróżni. Przystanek komunikacji miejskiej "Centrum" zostanie przeniesiony bliżej Rotundy, co będzie z korzyścią dla wychodzących przejść dla pieszych pod rondem. Natomiast przystanki autobusowe przy ul. Sienkiewicza i północnego wyjścia z metra zyskają wyznaczoną platformę na jezdni. Zlikwidowane zostaną przystanki autobusowe prywatnych przewoźników, którzy od stycznia 2017 roku będą mieli zakaz wjazdu do centrum - tłumaczy.

Zmiany etapami?

Nie znany jest jeszcze termin rozpoczęcia prac w terenie. Niewykluczone, że w tym roku powstanie połowa inwestycji, od strony dawnych Domów Centrum. - Projekt wymaga nie tyle dużych prac budowlanych, co uporządkowania organizacji ruchu w tej części miasta - podsumowuje Paweł Olek.

Pierwsza informację o zmianach na Marszałkowskiej podała "Gazeta Stołeczna".

Drogowcy wyznaczą na Marszałkowskiej ścieżki rowerowe

skw/b

Czytaj także: