Zmiany mają wynikać z realizacji zwycięskiego projektu do budżetu obywatelskiego "Marszałkowska na rowerze" Michała Harasimowicza z Forum Rozwoju Warszawy.
Projekt zakłada na ul. Marszałkowskiej, na odcinku od Al. Jerozolimskich do Świętokrzyskiej, wydzielenie z szerokiej arterii bezpiecznych, odseparowanych donicami dwukierunkowych dróg rowerowych (w drugim wariancie jest mowa o jednokierunkowych). Ścieżki mają być połączone z już istniejącymi trasami rowerowymi na ul. Świętokrzyskiej.
Marszałkowska nieprzyjazna rowerzystom
- Obecnie ul. Marszałkowska jest bardzo nieprzyjazna dla ruchu rowerowego. W kierunku na północ wymagana jest jazda środkiem 12-metrowej jezdni. Spora część rowerzystów łamie przepisy ruchu drogowego jeżdżąc buspasem, bądź po chodniku – uzasadniał projektodawca.Teoretycznie projekt powinien być zrealizowany w tym roku, jednak prawdopodobnie rozpoczęcie inwestycji przesunie się na 2017.
- Związane jest to z budową wjazdu w nową ulicę w kwartale przy Pałacu Kultury, gdzie ma powstać Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Chcemy skoordynować te zadania, aby negatywnie nie wpływały na siebie - mówi nam Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, jednocześnie pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej.
Kierowcy nie stracą
Puchalski zapewnia, że zmiana organizacji ruchu nie zaszkodzi zmotoryzowanym, przeciwnie - oni także na niej skorzystają.
- Nie będzie to zabranie pasa dla kierowców. Prawy pas Marszałkowskiej ma 6 m szerokości, co daje możliwości wyznaczenia dwukierunkowej drogi dla rowerów. Natomiast pas po stronie Pałacu Kultury jest totalnie niezagospodarowany. Zarówno tam, jak i po stronie domów towarowych zaplanowano około 50 nowych miejsc parkingowych. W ścisłym centrum jest ich deficyt, dlatego każde nowe będzie wartością dodaną tego projektu - tłumaczy Puchalski.
Inwestycja ma także ułatwić podróżnym dostęp do przystanków autobusowych. Projekt zakładał budowę drogi rowerowej tylko po stronie od domów towarowych, natomiast drogowcy zdecydowali o wytyczeniu jej także od strony Pałacu Kultury.
- Zwiększy się koszt inwestycji z zaplanowanych wcześniej 520 tys. zł. Na razie jednak nie wiemy do jakiej kwoty - mówi Paweł Olek z Zarządu Dróg Miejskich. - Będziemy chcieli zachować trzy pasy jezdni. Miejsca parkingowe powstaną punktowo. Zyskają także podróżni. Przystanek komunikacji miejskiej "Centrum" zostanie przeniesiony bliżej Rotundy, co będzie z korzyścią dla wychodzących przejść dla pieszych pod rondem. Natomiast przystanki autobusowe przy ul. Sienkiewicza i północnego wyjścia z metra zyskają wyznaczoną platformę na jezdni. Zlikwidowane zostaną przystanki autobusowe prywatnych przewoźników, którzy od stycznia 2017 roku będą mieli zakaz wjazdu do centrum - tłumaczy.
Zmiany etapami?
Nie znany jest jeszcze termin rozpoczęcia prac w terenie. Niewykluczone, że w tym roku powstanie połowa inwestycji, od strony dawnych Domów Centrum. - Projekt wymaga nie tyle dużych prac budowlanych, co uporządkowania organizacji ruchu w tej części miasta - podsumowuje Paweł Olek.
Pierwsza informację o zmianach na Marszałkowskiej podała "Gazeta Stołeczna".
Drogowcy wyznaczą na Marszałkowskiej ścieżki rowerowe
skw/b