Odcinek drogi ekspresowej S7 od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola zbuduje firma Polaqua. Na realizację inwestycji ma 26 miesięcy. To już drugie podejście drogowców do budowy tego odcinka.
- Powtórny przetarg był efektem odstąpienia od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą inwestycji - przekazała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Termin zakończenia prac: jesień 2022 roku
Chodzi o ponad sześciokilometrowy odcinek przy wyjeździe z Warszawy - od Węzła Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do węzła Lesznowola w powiecie piaseczyńskim. Podpisana przez GDDKiA umowa z firmą Polaqua dotyczy kontynuacji projektowania i budowy wspomnianego odcinka.
- Zadaniem wykonawcy będzie kontynuacja projektowania oraz uzyskanie nowej lub zamiennej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Firma wykonawcza może również rozpocząć roboty w terenie w oparciu o uzyskaną przez GDDKiA w sierpniu 2019 roku decyzję ZRID. Po wybudowaniu trasy pozostaje uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie nowej drogi do ruchu - tłumaczy Tarnowska.
Odcinek od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 kilometra będzie miał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W ramach zadania wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, kładka pieszo-rowerowa, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wartość podpisanego z firmą Polaqua kontraktu opiewa na kwotę 457,3 milionów złotych. Wykonawca ma 26 miesięcy na realizację inwestycji. GDDKiA szacuje, że prace na tym odcinku zakończą się jesienią 2022 roku.
Zerwana umowa z poprzednim wykonawcą
Pierwsza umowa na realizację odcinka S7 Lotnisko-Lesznowola została podpisana z firmą Rubau w sierpniu 2017 roku. W marcu 2018 roku drogowcy widząc rosnące opóźnienie w realizacji inwestycji wysłali do przedsiębiorstwa monit, w którym szczegółowo określili zakres prac i terminy. Według GDDKiA, poprzedni wykonawca nie wywiązał się z zapisów umownych i nie złożył kompletnego wniosku o wydanie decyzji ze ZRID w terminie, a pełna dokumentacja wpłynęła do wojewody mazowieckiego z blisko czteromiesięcznym opóźnieniem.
Ze względu na "brak mobilizacji po stronie wykonawcy" umowa z Rubau została zerwana w maju 2019 roku.
Pozostałe odcinki
GDDKiA poinformowała o postępach prac na pozostałych dwóch odcinkach, które razem z fragmentem Lotnisko-Lesznowola połączą bezkolizyjną drogą ekspresową Warszawę z obwodnicą Grójca. W ten sposób powstanie wygodna wylotówka ze stolicy w stronę Krakowa.
Na odcinku Lesznowola - Tarczyn Północ o długości 14,8 kilometrów realizowanym przez firmę IDS-BUD, uzyskano już decyzję ZRID, co pozwoliło rozpocząć w terenie prace geodezyjne, saperskie oraz wycinkę drzew.
Z kolei na ośmiokilometrowym odcinku łączącym Tarczyn i Grójec pracuje firma Mota-Engil Central Europe. Tam prowadzone są prace drogowe związane z rozbiórką nawierzchni, wykopami i nasypami. Powstają również obiekty mostowe i przebudowywana jest infrastruktura podziemna.
Tak wyglądają prace przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy:
Południowa Obwodnica Warszawy
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock