Warszawa traci czas w korkach. Gorzej tylko w Stambule

Korek w Warszawie
Korek w Warszawie
Źródło: Maciej Wężyk /tvnwarszawa.pl
Po warszawskich ulicach jeździ się coraz wolniej. W najnowszym raporcie firmy TomTom stolica zajęła drugie miejsce. W tym nieprzynoszącym zaszczytu rankingu pokonał nas tylko Stambuł.

O tym, że w godzinach szczytu po warszawie jeździ się wolno, wie każdy, kto tego spróbował. Teraz narzekania i utyskiwania na stołeczne ulice można wyrazić liczbami.

W drugim kwartale 2012 roku w dzień przejazd przez Warszawę trwał średnio o 45 procent dłużej w porównaniu do tej samej trasy pokonanej w nocy.

Dane są bezlitosne. Od poprzedniego raportu, który obejmował trzy pierwsze miesiące 2012 roku, tak mierzone korki zwiększyły się o 3 procent.

Oto szczegóły:

Dwa razy dłużej

W porannych korkach podróż zajmuje aż 93 procent dłużej. Oznacza to, że do przejazdu który w idealnych warunkach zająłby godzinę, doliczyć trzeba ponad 55 minut.

Podczas wieczornego szczytu czas przejazdu wydłuża się o 91 procent.

W porównaniu do pierwszego kwartału korki w tych godzinach wzrosły odpowiednio o 4 i 5 procent.

Jeżeli droga do pracy w idealnych warunkach zajmuje nam 30 minut, to rocznie w korkach stracimy... 110 godzin.

Dane z 1296133 kilometrów

Raport potwierdza również, że opłaca się korzystać z wielopasmowych dróg z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.

Do tej kategorii zakwalifikowano 361 kilometrów stołecznych ulic. Na nich korek wydłuża podróż średnio o 43 procent. To o 6 procent mniej, niż po zwykłych, jednopasmowych ulicach, których łączna długość to 642 kilometry.

Dane zebrane zostały z pomiarów GPS w sumie z 1296133, przejechanych przez stołeczne ulice, kilometrów.

W Europie jak w weekend

Mieszkańcy Warszawy pocieszać się mogą jedynie tym, ze stolica nie zajęła - tak jak w poprzedniej edycji rankingu - pierwszego miejsca. Palmę pierwszeństwa dzierży teraz debiutujący w zestawieniu Stambuł - ze średnią w wysokości 57 procent. Jednak podczas wieczornych korków czas przejazdu wydłuża się tam o 125 procent

Najbardziej pozazdrościć możemy mieszkańcom Malagi, gdzie różnica pomiędzy jazdą w nocy, a w dzień wynosi zaledwie 10 procent.

Raport Congestion Index

Raport firmy TomTom obejmuje 58 europejskich miast w których populacja przekracza 800000 mieszkańców. Uwzględniono w nim również inne miasta, które mają duże znaczenia dla lokalnej sieci transportowej.

wp/roody

Czytaj także: