Jak zaznacza ZDM, po odnotowanym w 2022 roku wzroście liczby potrąceń na przejściach dla pieszych w Warszawie (143) w porównaniu do dwóch poprzednich, pandemicznych lat w 2023 roku ich liczba spadła i wyniosła 105. "Tak małej liczby nie było nawet w czasach pandemii, kiedy odnotowano odpowiednio 125 i 119 najechań w 2020 i 2021 roku. Jeszcze 5 lat wcześniej liczba ta wyniosła 240" - wyliczają drogowcy.
Od 2016 roku - nie licząc jednak niemiarodajnych lat pandemicznych - drogowcy odnotowują stały spadek liczby potrąceń na przejściach dla pieszych. W tym samym roku rozpoczęli też audyt przejść dla pieszych, trwający do 2020 roku, oraz zaczęli wdrażać na jego podstawie zmiany na stołecznych zebrach. To między innymi doświetlenia i budowa wyniesionych przejść. Tego typu rozwiązania są wdrażane na przejściach bez sygnalizacji świetlnej.
Wypadki także na przejściach ze światłami
Zdarzają się również wypadki z pieszymi na przejściach wyposażonych w światła. "Tych w 2023 roku odnotowano 33. Dla porównania w 2022 roku było ich o 21 więcej. Warto również wspomnieć o wypadkach na przejściach podczas skrętu z drogi głównej. W ubiegłym roku doszło do 20 takich potrąceń (19 mniej niż rok wcześniej) – 6 przy skręcie w lewo i 14 przy skręcie w prawo. W takich sytuacjach piesi i kierowcy mają zielone światło równocześnie" - wylicza dalej ZDM.
Z kolejnych danych wynika, że najechania na przejściach dla pieszych to jednocześnie ponad połowa (55,6 proc.) wszystkich wypadków z udziałem pieszych w 2023 roku. Piesi są najmniej chronionymi uczestnikami ruchu. Powinni o tym pamiętać przede wszystkim kierowcy, którzy w zeszłym roku odpowiadali za 87,3 proc. wszystkich wypadków z udziałem pieszych, a ich najczęstszą ich przyczyną było nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu.
Autorka/Autor: katke
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM